WASHINGTON, 25 januari 2017 11:47

NHTSA: Voor ‘recall’ niet meer altijd naar de garage

Het ‘terugroepen’ van auto’s hoeft niet altijd meer te betekenen dat die auto terug moet naar de dealer. Herstellen van geconstateerde gebreken of problemen zal in de toekomst ook kunnen via een update van de software.

Tesla heeft recent al een gebrek aan de Autopilot dat de oorzaak was voor een dodelijk ongeval in de VS via een update verholpen. Op grond van die ervaring zegt de National Highway Traffic Safety Administration, de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst, dat ze die werkwijze mogelijk ook als ‘recall' kan gaan beschouwen. Dat betekent dat NHTSA dan de fabrikant verplicht om de software bij te werken en niet meer om de betrokken auto's daadwerkelijk naar de dealer te halen.

Zo'n oproep kan al gedaan worden voordat het onderzoek naar de problemen feitelijk is afgerond, wat de veiligheid zou bevorderen. "Daar gaan we nu naar kijken. Op dit moment zit het nog niet in onze werkwijze maar dat kan in de toekomst zeker wel het geval zijn," aldus een woordvoerder van de dienst. Een dergelijke aanpak kan de kosten van terugroepacties voor de fabrikanten een stuk verlagen.

Foto's:

NHTSA: Voor ‘recall’ niet meer altijd naar de garage

Tesla heeft recent al een gebrek aan de Autopilot dat de oorzaak was voor een dodelijk ongeval in de VS via een update verholpen.

© Automobielmanagement.nl