Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje)

Het solarteam van de TU Eindhoven heeft de Bridgestone World Solar Challenge voor personenauto’s met overmacht gewonnen. Het team vervoerde gemiddeld 3,4 mensen van Darwin naar Adelaide (3021 km) en gebruikte daarbij slechts 45,7 kWh externe energie (dus niet van de zon). Ter vergelijking: een Tesla S met een 85 kWh batterij heeft een bereik van 400 km.

Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla

n de race voor personenauto’s gaat het erom zo veel mogelijk mensen te vervoeren met een zo klein mogelijk extern energieverbruik. Binnen de gestelde tijd. Als een auto ’s nachts oplaadt, gaat de jury er vanuit dat de accu’s van nul naar vol worden geladen. Bij de bouw van de auto moet het team dus al berekenen hoeveel extern vermogen het nodig denkt te hebben in de Outback. Ook het aantal vervoerde personen is cruciaal. En hier had Eindhoven meteen een verrassing in petto: het team had als enige plaats voor vijf mensen.

De eerste drie dagen reed Eindhoven volledig bemand. Daarna werd het echter regenachtig en bewolkt en reed de bestuurder enige tijd alleen. Dat moesten de andere teams echter ook en in totaal deed Eindhoven het met 80 ‘efficiency points’ 2,5 keer zo goed als runner-up Bochum (D, 32 pts). Derde werd het Australische team Clenergy Arrow met 20,6 punten. De jury sprak van een ‘fenomenale prestatie’.

 
Sol

 

Technische tegenslag

Op de een na laatste dag werd het nog even spannend, doordat de middenconsole van de auto losliet. Gelukkig kon dit gerepareerd worden. "Ondanks de kleine technische tegenslag is het fantastisch dat het team er in is geslaagd om te finishen met zoveel punten", aldus teammanager Wout Gubbels. "Dat past geheel in de visie van het team: de auto van de toekomst is er een op zonne-energie." 

Reacties

Prima prestatie! Maar het verhaal is natuurlijk anders, het knappe zit in de lage externe energiebehoefte. Voor een vergelijk met Tesla (of een andere BEV) moet de totale energiebehoefte tegen mekaar afgezet worden. Oftewel: hoeveel energie kwam tijdens de rit van de zon?

Geplaatst door: SJ Bier op
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje)

Het solarteam van de TU Eindhoven heeft de Bridgestone World Solar Challenge voor personenauto’s met overmacht gewonnen. Het team vervoerde gemiddeld 3,4 mensen van Darwin naar Adelaide (3021 km) en gebruikte daarbij slechts 45,7 kWh externe energie (dus niet van de zon). Ter vergelijking: een Tesla S met een 85 kWh batterij heeft een bereik van 400 km.

Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla

n de race voor personenauto’s gaat het erom zo veel mogelijk mensen te vervoeren met een zo klein mogelijk extern energieverbruik. Binnen de gestelde tijd. Als een auto ’s nachts oplaadt, gaat de jury er vanuit dat de accu’s van nul naar vol worden geladen. Bij de bouw van de auto moet het team dus al berekenen hoeveel extern vermogen het nodig denkt te hebben in de Outback. Ook het aantal vervoerde personen is cruciaal. En hier had Eindhoven meteen een verrassing in petto: het team had als enige plaats voor vijf mensen.

De eerste drie dagen reed Eindhoven volledig bemand. Daarna werd het echter regenachtig en bewolkt en reed de bestuurder enige tijd alleen. Dat moesten de andere teams echter ook en in totaal deed Eindhoven het met 80 ‘efficiency points’ 2,5 keer zo goed als runner-up Bochum (D, 32 pts). Derde werd het Australische team Clenergy Arrow met 20,6 punten. De jury sprak van een ‘fenomenale prestatie’.

 
Sol

 

Technische tegenslag

Op de een na laatste dag werd het nog even spannend, doordat de middenconsole van de auto losliet. Gelukkig kon dit gerepareerd worden. "Ondanks de kleine technische tegenslag is het fantastisch dat het team er in is geslaagd om te finishen met zoveel punten", aldus teammanager Wout Gubbels. "Dat past geheel in de visie van het team: de auto van de toekomst is er een op zonne-energie." 

Reacties

Prima prestatie! Maar het verhaal is natuurlijk anders, het knappe zit in de lage externe energiebehoefte. Voor een vergelijk met Tesla (of een andere BEV) moet de totale energiebehoefte tegen mekaar afgezet worden. Oftewel: hoeveel energie kwam tijdens de rit van de zon?

Geplaatst door: SJ Bier op