Laatste nieuws:

TILBURG, 30 mei 2018 15:05

Expertblog: Tesla en thermal runaway

Een Tesla nodigt uit om te doen waarvoor deze gebouwd lijkt: ‘gas’ geven. Een Tesla maakt in de meeste mensen die er ooit in reden de coureur los: van nul tot 100 in 4,7 seconden, topsnelheid 250.

Dat Max Verstappen spelen in een benzineauto tot brokken kan leiden, weet iedereen. Dat je in een Tesla daarnaast een extra groot gevaar loopt om levend gebarbecued te worden, werd deze maand weer eens bevestigd: twee crashes van een Tesla (in Zwitserland en Florida). Volgens de brandweer in Zwitserland was de oorzaak een verschijnsel dat 'thermal runaway' heet. Voor wie een beetje Italiaans verstaat, zie onderstaand filmpje (ook zonder kennis van de Italiaanse taal bitengewoon boeiend overigens).

Oftewel, als je maar hard genoeg crasht (of op andere manier een kortsluiting veroorzaakt, bijvoorbeeld door hitte) vliegt een batterypack in brand en is die exotherme reactie bijna niet te stoppen. De kans op het in brand vliegen van een elektrische auto bij een crash schijnt niet groter te zijn, wel is zo'n brand anders: sneller, woester en met een hoop giftige rook.

Fictieve rechtszaak Tesla

Over rechtszaken rondom die thermal runaway (of Tesla's andere grote probleem: de autopilot) is mij niets bekend. Stel dat zo'n rechtszaak rondom thermal runaway in Nederland plaats zou vinden, hoe zou de rechter dan oordelen? De huilende weduwe met kinderen die door de dood van de kostwinner nu ineens van de lucht moet leven, eist een schadevergoeding. Laten we er vanuit gaan dat de basis voor de rechtszaak zou zijn: productaansprakelijkheid wegens een gebrekkig product.

De wet zegt - kort samengevat - dat een product gebrekkig is: "indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten, vanuit het redelijkerwijs te verwachten gebruik."  

Tesla gebrekkig product?

We gaan er even vanuit dat zo'n thermal runaway zich alleen bij 'verboden snelheden' voordoet. Je maakt een auto die in 4,7 seconden naar de 100 gaat en een top heeft van 250 km/h. Je mag er vanuit gaan dat een percentage van de mensen dom of roekeloos of beide is en de wet af en toe aan zijn laars lapt in zo'n racemonster. En af en toe dus crasht op topspeed met een uiteenscheuren van het batterypack en een thermal runaway tot gevolg. Je zou kunnen zeggen: gebrekkig product, je moet er als fabrikant maar voor zorgen dat er bij een crash een technische oplossing is die verbranden van de bestuurder voorkomt.

Zijn we er dan? Nee, er bestaat zoiets als 'eigen schuld': "De aansprakelijkheid van de producent wordt verminderd of opgeheven rekening houdende met alle omstandigheden, indien de schade is veroorzaakt zowel door een gebrek in het produkt als door schuld van de benadeelde of een persoon voor wie de benadeelde aansprakelijk is". Ofwel: wie met 250 km/h Max Verstappen speelt op een 120-weg waar dat verboden is, moet zelf een deel van de schade dragen.  

Tesla gevaarzetting?

Naast de productaansprakelijkheid is er nog dit: als je een gevaarlijke situatie veroorzaakt, kan er sprake zijn van een ‘onrechtmatige daad' wegens ‘gevaarzetting'. In 1961 liet een Coca-Colabezorger bij café De Munt in Amsterdam het kelderluik open staan, waarna een nietsvermoedende bezoeker naar beneden tuimelde. De hoogste rechter van Nederland kwam toen met de zogenoemde ‘Kelderluikcriteria', die nog steeds worden gebruikt:

•- Hoe waarschijnlijk is de niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid en voorzichtigheid?
•- Hoe groot is de kans dat daaruit ongevallen ontstaan?
•- Hoe ernstig kunnen de gevolgen zijn?
•- Hoe bezwaarlijk (kosten/werk) zijn de veiligheidsmaatregelen?

Passen we dit toe op onze Teslacasus, dan krijgen we de volgende beantwoording. De kans van niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid en voorzichtigheid is redelijk groot: wie zo'n auto heeft wil daar ook af en toe lol van hebben, dus gas er op. Waarschuwen (een sticker met ‘crasht u op topspeed, dan wordt u gefrituurd') is niet steeds voldoende.  

Dodelijke jetblast

Een latere 'kelderluikzaak' ging over een vliegtuigspotter die na een jetblast met haar hoofd de stoep raakte en daardoor overleed (zie YouTube voor video's met deze idioten ...). Ging vliegveld Sint-Maarten vrijuit, omdat het een waarschuwingsbord had geplaatst: 'Pas op! Niet te dichtbij komen, dodelijke jetblast!'? Nee, dat was niet voldoende. Bekend was dat elke dag thrillseekers (zo kun je ze ook noemen ...) zich aan het hek vasthielden als er een vliegtuig overkwam, wachtend op die jetblast. Kernvraag was volgens de Hoge Raad "of te verwachten valt dat deze waarschuwing zal leiden tot een handelen of nalaten waardoor dit gevaar wordt vermeden". Nou, nee dus.

Terug naar Tesla en het ondanks waarschuwing Max Verstappen nadoen. De kans dat uit die houding een ongeval ontstaat met een thermal runaway is, gelet op het nieuws van de afgelopen maand, redelijk groot.

Voorzorgsmaatregelen mogelijk?

Maar: zijn er dan voorzorgsmaatregelen mogelijk? Ik pas hierop dan de kelderluikcriteria toe. Ik hou het voor mogelijk dat een rechter bij een scheurijzer als de Model S de kans op een ongeval en een thermal runaway substantieel acht. De gevolgen kunnen fors zijn: ernstig letsel of overlijden. Extra maatregelen om te voorkomen dat je na een overleven van de impact het alsnog niet kan navertellen, dat wordt een lastige. Een airbag om het batterypack? Een James Bond schietstoel? Wie het weet, mag het zeggen. Als die oplossing voor een ingenieur voor de hand ligt en de kosten in verhouding zijn, zou Tesla ook volgens de Kelderluikcriteria niet geheel vrijuit gaan.

Eigen schuld?

Ook hier geldt echter weer de verdeling op grond van 'eigen schuld': de weduwe van een bestuurder die waarschuwingen negeert om niet de topsnelheid uit te proberen, zal een deel van de schade zelf moeten dragen. Tot dusver ontbreekt echter de waarschuwing voor thermal runaway: Tesla is nog steeds "aan het onderzoeken".  

Wat kunnen we nog met Tesla ...

Tja, Tesla-accu's die fikkie stoken in een Tesla ... En dan gaan we ook nog eens met 18 MW aan Tesla-accu's het Europese grid stabiliseren vanuit België, in Terhills? Wat zitten die Belgen weer lekker dicht bij het vuur ...

Mr. Hub Dohmen

Dohmen advocaten

twitter: http://twitter.com/hdohmen

LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/hubdohmen

i: http://www.dohmenadvocaten.nl/  

 

 

Reacties (1)

Een belangrijk punt bij produktaansprakelijkheid wordt hier dan vergeten. Het produkt faalt niet OMDAT de gevolgen heftiger zijn, ook dat zijn bekende produkteigenschappen. Dat betekent wellicht dat je sterker voorzorgsmaatregelen moet nemen, maar als het fout gaat is het produkt nog niet meteen gebrekkig (misschien wel de voorzorgsmaatregel, maar toch niet het gevolg van een kapotte batterij). Benieuwd hoe een advocaat hier naar kijkt.

SJ Bier

31-05-2018 op 07:31

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Tesla-taxi mag altijd naar de supercharger in Amsterdam (14:44)
Cao-overleg MvT ligt weer stil (18-10-2018)
Aantal faillissementen op laagste niveau deze eeuw (18-10-2018)
Cao Metalektro: Grote stakingsdag op 18 oktober regio Eindhoven (17-10-2018)
TomTom raakt weer grote klant kwijt (16-10-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Toyota luidt noodklok over Brexit (14:01)
Japanners kopen onderdelendochter Magneti Marelli van Fiat Chrysler (12:53)
VW-topman Diess: "Duitse auto-industrie kan lot Detroit achterna gaan" (19-10-2018)
BMW-erfgenamen de rijkste Duitsers (19-10-2018)
EU-verkopen september: PSA de grootste door val VW (19-10-2018)
Auto & Lease » RSS
VZR: Zakelijke rijder vraagt om 'tussenauto' (19-10-2018)
ALD: leaserijder wil snel over op elektrisch rijden (18-10-2018)
Louwman Group groeit tot ruim 20.000 leasecontracten (18-10-2018)
Geen beursgang LeasePlan (11-10-2018)
ALD financiert duurzame vloot met uitgifte obligaties (10-10-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Ferrari breekt recordprijs klassieke auto (27-08-2018)
Fans willen Formule 1 naar Nederland halen (22-08-2018)
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
Auto & Milieu » RSS
EV Nieuws: Peugeot op de sportieve toer (19-10-2018)
VW wil oude Duitse diesel naar de schroothoop (18-10-2018)
Berlijn moet dieselrijverbod invoeren (16-10-2018)
EV Nieuws: Van Tesla tot het Belgische Halle (15-10-2018)
Nederlandse automobilist bereid over te stappen op duurzame vervoersvormen (10-10-2018)
Auto & Politiek » RSS
Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35 procent omlaag (10-10-2018)
Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus (05-10-2018)
‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’ (04-10-2018)
Duitse minister laat autobedrijven dokken (25-09-2018)
Brussel onderzoekt kartel Duitse autobedrijven (19-09-2018)
Auto & Reclame » RSS
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
Range Rover blijkt niet erg betrouwbaar (07-09-2018)
Ford roept twee miljoen F-150’s terug (07-09-2018)
Toyota roept miljoen auto’s terug (06-09-2018)
Klassieke Alfa motor hersteld met 3D Printing (03-09-2018)
Weer massale terugroep Volkswagens (22-08-2018)
Auto & Technologie » RSS
Achtergrond: 'Strijd EU en auto-industrie blokkeert ontwikkeling autonome auto' (18-10-2018)
Microsoft en Volkswagen werken samen aan 'connected car' (18-10-2018)
Toyota haalt 2,4 miljoen hybride auto’s terug (05-10-2018)
Toyota en Softbank samen in ontwikkeling slimme EV (05-10-2018)
‘Geef auto’s met ADAS belastingvoordeel’ (04-10-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn (26-09-2018)
Kwaliteit winterbanden: vaak voldoende, soms goed (25-09-2018)
Volkswagen gaat onderdelen 3D printen (13-09-2018)
Continental doet het nog slechter (24-08-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Van Mossel nu ook in Tilburg met Fiat, Alfa Romeo en Jeep (16-10-2018)
Nieuwe marketing & communicatie manager VKV Groep (04-10-2018)
Duitse dealers dreigen BMW met boycot (27-09-2018)
Nederlander jaagt BMW-dealers de gordijnen in (25-09-2018)
Louwman bouwt ‘duurzaamste dealerbedrijf’ (24-09-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Opel: acht erbij maar ook drie weg (16-10-2018)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (11-10-2018)
BMW i3 niet meer leverbaar met range-extender (10-10-2018)
Nieuwe Defender staat er aan te komen (08-10-2018)
Eerste auto uit Vietnam gelanceerd (03-10-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Eerste ‘Glasurit Eco Balance’ certificaat uitgereikt (17-09-2018)
Eerste 'eSense' certificaat uitgereikt (31-08-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
PSA multimerkenbus Van of the Year 2019 (20-09-2018)
Ook Leaseplan stort zich op de last mile (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Benoit Rivallant is nieuwe Europa-chef bij Apollo Banden (19-10-2018)
Bram Schot wil topman van Audi blijven (16-10-2018)
Johan Claassen is nieuwe algemeen directeur Ford Nederland (15-10-2018)
Mediaman Murdoch wordt topman bij Tesla (12-10-2018)
Finus Porsius nieuwe financieel directeur Stern Groep (05-10-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Garageformules op zoek naar nog meer leden (25-09-2018)
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
Aantal onbemande tankstations verviervoudigd sinds 2003 (12:29)
WLTP geeft Europese automarkt een dreun (18-10-2018)
Meer dan 300.000 elektrische BMW’s op de weg (15-10-2018)
Meer campers verkocht dan ooit tevoren (09-10-2018)
Nissan verkoopt elke tien minuten een Leaf (09-10-2018)
Occasions » RSS
Dik 60% autokopers laat occasion checken voor aanschaf (18-10-2018)
Startup MrWheelson helpt bij aanschaf gebruikte auto uit buitenland (10-10-2018)
Advertentieprijzen tweedehands auto’s duidelijker (24-09-2018)
Occasionopmars houdt aan, B2C-augustusverkoop +13% (06-09-2018)
Elektrische occasion steeds populairder (06-09-2018)
Overige » RSS
Interviews AM-eindejaarspecial Oliebollen 2018 (19-10-2018)
Automobiel Management overgenomen door ProMedia (10-10-2018)
Volg Automobiel Management via Linkedin, Twitter of Facebook (10-10-2018)
Webshop Automobiel Management met autotechnische informatie (09-10-2018)
Cao-onderhandelingen MvT vastgelopen (04-10-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1795)...

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten