Autopilot Tesla versnelde vlak voor dodelijke crash

Een Tesla Model X die in maart in de buurt van Silicon Valley op Autopilot verongelukte, waarbij de bestuurder om het leven kwam, ging enkele seconden voor de fatale klap tegen een betonnen paal juist sterk versnellen. Van remsporen of een uitwijkmanoevre is niets te bekennen, stelt de National Transport Safety Board in een voorlopig rapport over het dodelijke ongeval.

Autopilot Tesla versnelde vlak voor dodelijke crash

De Tesla reed tot acht seconden voor de aanrijding op de snelweg van Mountain View naar Silicon Valley met een snelheid van ruim 100 kilometer per uur achter een andere auto. Een seconde later maakten beide auto’s een beweging naar links maar daarna is van de voorligger op de door de Tesla vastgelegde data geen spoor meer te vinden. In een flits voerde de Autopilot de snelheid opeens op van 100 naar 114 kilometer per uur waarna de auto tegen een betonnen paal in de middenberm knalde. In die laatste zes seconden heeft de bestuurder zijn handen ook niet aan het stuur gehad, zoals wel is voorgeschreven.

Volgens de NTSB had de auto daarvóór bijna 19 minuten onafgebroken op de Autopilot gereden. Tesla is niet bij het onderzoek betrokken geweest omdat het tegen de voorschriften in voortijdig informatie over de toedracht naar buiten had gebracht.

Autopilot Tesla versnelde vlak voor dodelijke crash - Automobielmanagement.nl

Autopilot Tesla versnelde vlak voor dodelijke crash

Een Tesla Model X die in maart in de buurt van Silicon Valley op Autopilot verongelukte, waarbij de bestuurder om het leven kwam, ging enkele seconden voor de fatale klap tegen een betonnen paal juist sterk versnellen. Van remsporen of een uitwijkmanoevre is niets te bekennen, stelt de National Transport Safety Board in een voorlopig rapport over het dodelijke ongeval.

Autopilot Tesla versnelde vlak voor dodelijke crash

De Tesla reed tot acht seconden voor de aanrijding op de snelweg van Mountain View naar Silicon Valley met een snelheid van ruim 100 kilometer per uur achter een andere auto. Een seconde later maakten beide auto’s een beweging naar links maar daarna is van de voorligger op de door de Tesla vastgelegde data geen spoor meer te vinden. In een flits voerde de Autopilot de snelheid opeens op van 100 naar 114 kilometer per uur waarna de auto tegen een betonnen paal in de middenberm knalde. In die laatste zes seconden heeft de bestuurder zijn handen ook niet aan het stuur gehad, zoals wel is voorgeschreven.

Volgens de NTSB had de auto daarvóór bijna 19 minuten onafgebroken op de Autopilot gereden. Tesla is niet bij het onderzoek betrokken geweest omdat het tegen de voorschriften in voortijdig informatie over de toedracht naar buiten had gebracht.