BMW roept in de fik vliegende auto’s terug

BMW gaat in Europa 342.000 auto’s terugroepen om een technisch probleem te verhelpen waardoor de motoren spontaan in de brand kunnen vliegen.

BMW roept in de fik vliegende auto’s terug

Het mankement, een niet goed werkende module van het EGR-systeem (uitlaatgas-recirculatie), is eerst aan het licht gekomen in Zuid-Korea waar enkele tientallen van dat soort branden zijn gemeld. In dat land zijn inmiddels 106.000 BMW’s teruggeroepen naar de dealer. BMW heeft nu echter besloten de betreffende modellen ook in Europa terug te halen om de module te vervangen, meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het gaat daarbij om auto’s met viercilinder dieselmotoren die tussen april 2015 en september 2016 zijn gebouwd en met zescilinder dieselmotoren uit de periode juli 2012 tot en met juni 2015.

In Zuid-Korea loopt al een gerechtelijk onderzoek, met name naar de vraag of BMW het mankement te lang op zijn beloop heeft gelaten. Als dat het geval blijkt te zijn, dan dreigt voor BMW een boete die kan oplopen tot omgerekend 50 miljoen euro. Ook bereiden BMW-rijders daar een gezamenlijke schadeclaim voor.

In Nederland gaat het om bijna 7.000 auto’s die terug zullen worden teruggeroepen. BMW-eigenaren die in aanmerking komen krijgen binnenkort bericht van de dealer. Vervolgens zal worden gekeken naar de status van de betreffende EGR-module.

BMW roept in de fik vliegende auto’s terug - Automobielmanagement.nl

BMW roept in de fik vliegende auto’s terug

BMW gaat in Europa 342.000 auto’s terugroepen om een technisch probleem te verhelpen waardoor de motoren spontaan in de brand kunnen vliegen.

BMW roept in de fik vliegende auto’s terug

Het mankement, een niet goed werkende module van het EGR-systeem (uitlaatgas-recirculatie), is eerst aan het licht gekomen in Zuid-Korea waar enkele tientallen van dat soort branden zijn gemeld. In dat land zijn inmiddels 106.000 BMW’s teruggeroepen naar de dealer. BMW heeft nu echter besloten de betreffende modellen ook in Europa terug te halen om de module te vervangen, meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het gaat daarbij om auto’s met viercilinder dieselmotoren die tussen april 2015 en september 2016 zijn gebouwd en met zescilinder dieselmotoren uit de periode juli 2012 tot en met juni 2015.

In Zuid-Korea loopt al een gerechtelijk onderzoek, met name naar de vraag of BMW het mankement te lang op zijn beloop heeft gelaten. Als dat het geval blijkt te zijn, dan dreigt voor BMW een boete die kan oplopen tot omgerekend 50 miljoen euro. Ook bereiden BMW-rijders daar een gezamenlijke schadeclaim voor.

In Nederland gaat het om bijna 7.000 auto’s die terug zullen worden teruggeroepen. BMW-eigenaren die in aanmerking komen krijgen binnenkort bericht van de dealer. Vervolgens zal worden gekeken naar de status van de betreffende EGR-module.