Ford wil ‘nieuwe auto-geur’ wegsmelten

Europese en Amerikaanse autokopers zijn gek op de ‘heerlijke lucht’ van een splinternieuwe auto maar de Chinezen hebben er een hekel aan.

Ford wil 'nieuwe autogeur' wegsmelten

De geur, ofwel het ‘vies ruiken’ van een nieuwe auto staat zelfs bovenaan de klachtenlijst van Chinese autokopers, nog hoger dan een tegenvallend brandstofverbruik. Ford wil daar nu wat aan proberen te doen door de geur, die wordt veroorzaakt door langzaam opwarmende nieuwe materialen als leer en hout, als het ware weg te smelten.

De autofabrikant heeft patent aangevraagd voor een systeem waarbij autonoom rijdende nieuwe auto’s zelf naar een zonnig plekje rijden, de ramen op een kiertje zetten en vervolgens de motor met de verwarming aan een tijdje op volle kracht laten draaien. Als de auto op die manier wordt ‘voorgekookt’ dan blijkt de lucht van nieuwigheid veel minder erg te zijn, heeft Ford uit échte proeven met het systeem geconstateerd. "Het is voorlopig alleen maar een idee, we moeten er nog veel aan doen," geeft hoofd materialen Debbie Mielewski van Ford toe.

Ford wil ‘nieuwe auto-geur’ wegsmelten - Automobielmanagement.nl

Ford wil ‘nieuwe auto-geur’ wegsmelten

Europese en Amerikaanse autokopers zijn gek op de ‘heerlijke lucht’ van een splinternieuwe auto maar de Chinezen hebben er een hekel aan.

Ford wil 'nieuwe autogeur' wegsmelten

De geur, ofwel het ‘vies ruiken’ van een nieuwe auto staat zelfs bovenaan de klachtenlijst van Chinese autokopers, nog hoger dan een tegenvallend brandstofverbruik. Ford wil daar nu wat aan proberen te doen door de geur, die wordt veroorzaakt door langzaam opwarmende nieuwe materialen als leer en hout, als het ware weg te smelten.

De autofabrikant heeft patent aangevraagd voor een systeem waarbij autonoom rijdende nieuwe auto’s zelf naar een zonnig plekje rijden, de ramen op een kiertje zetten en vervolgens de motor met de verwarming aan een tijdje op volle kracht laten draaien. Als de auto op die manier wordt ‘voorgekookt’ dan blijkt de lucht van nieuwigheid veel minder erg te zijn, heeft Ford uit échte proeven met het systeem geconstateerd. "Het is voorlopig alleen maar een idee, we moeten er nog veel aan doen," geeft hoofd materialen Debbie Mielewski van Ford toe.