Solvay wordt concurrent als leverancier plastic auto

Het Belgische chemiebedrijf Solvay zet groot in op de komst van de kunststoffen auto. Dit is een markt waarin meerdere Nederlandse bedrijven als het Twentse Ten Cate en het Limburgse DSM opereren.

Solvay heeft voor vijf miljard euro de Amerikaanse branchegenoot Cytec overgenomen, zo meldt het Financieele Dagblad. Solvay haalt hiermee de techniek in huis om hoogwaardige materialen te maken voor moderne lijnvliegtuigen en sportauto’s omdat kunststof meer en meer een alternatief zal worden voor staal. Auto’s zullen in de toekomst meer van sterke composietmaterialen worden gemaakt, zoals carbon. Solvay verwacht dat deze markt in omzet zal groeien van driehonderd miljoen euro nu naar twee miljard in 2020.

Er zijn al Nederlandse bedrijven die zich op deze markt bewegen. Ten Cate ontwikkelde lichte materialen voor de lucht- en ruimtevaart en DSM ontwikkelt hoogwaardige plastics voor de automobielindustrie (met name Mercedes) om gewicht te kunnen besparen. Volgens een analist zou de overname door Solvay niet direct gevaarlijke concurrentie opleveren voor Nederlandse concerns. Er zou op de markt ruimte genoeg zijn.
Solvay gaat zwaar betalen voor Cytec, namelijk vijftien keer het bedrijfsresultaat waarbij het bedrijf 29 procent boven op de beurswaarde betaalt. (bron: FD)

Solvay wordt concurrent als leverancier plastic auto - Automobielmanagement.nl

Solvay wordt concurrent als leverancier plastic auto

Het Belgische chemiebedrijf Solvay zet groot in op de komst van de kunststoffen auto. Dit is een markt waarin meerdere Nederlandse bedrijven als het Twentse Ten Cate en het Limburgse DSM opereren.

Solvay heeft voor vijf miljard euro de Amerikaanse branchegenoot Cytec overgenomen, zo meldt het Financieele Dagblad. Solvay haalt hiermee de techniek in huis om hoogwaardige materialen te maken voor moderne lijnvliegtuigen en sportauto’s omdat kunststof meer en meer een alternatief zal worden voor staal. Auto’s zullen in de toekomst meer van sterke composietmaterialen worden gemaakt, zoals carbon. Solvay verwacht dat deze markt in omzet zal groeien van driehonderd miljoen euro nu naar twee miljard in 2020.

Er zijn al Nederlandse bedrijven die zich op deze markt bewegen. Ten Cate ontwikkelde lichte materialen voor de lucht- en ruimtevaart en DSM ontwikkelt hoogwaardige plastics voor de automobielindustrie (met name Mercedes) om gewicht te kunnen besparen. Volgens een analist zou de overname door Solvay niet direct gevaarlijke concurrentie opleveren voor Nederlandse concerns. Er zou op de markt ruimte genoeg zijn.
Solvay gaat zwaar betalen voor Cytec, namelijk vijftien keer het bedrijfsresultaat waarbij het bedrijf 29 procent boven op de beurswaarde betaalt. (bron: FD)