Honda ontwikkelt robot die inzetbaar is bij rampen (filmpje)

Tijdens de IROS 2017 in Vancouver presenteerde Honda de E2-DR, een robot die in de toekomst ingezet kan worden bij rampen.

Honda ontwikkelt robot die inzetbaar is bij rampen

De E2-DR is 1,68 meter hoog, weegt 85 kilo en bevat een batterij waarmee hij 90 minuten operationeel kan zijn bij een maximale snelheid van vier kilometer per uur. De Robot is in staat om onder meer een trap te beklimmen, zich door kleine ruimtes te manoeuvreren en over pijpen of rondslingerend puin te lopen. Om bijvoorbeeld de trap te kunnen beklimmen heeft de robot een torso die 180 graden kan draaien waarbij de knieën naar buiten gericht blijven staan.   

Weersbestendig

Afstanden worden gemeten door middel van de laserdetectie op het hoofd van de robot. Navigeren gebeurt met behulp van de 3D-sensoren op de handen. De robot is daarnaast water- en stofdicht en kan temperaturen aan tussen de -10 en 40 graden celcius. De E2-DR is een prototype. Of en wanneer Honda de robot daadwerkelijk op de markt brengt is nog niet duidelijk. 

Honda ontwikkelt robot die inzetbaar is bij rampen (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Honda ontwikkelt robot die inzetbaar is bij rampen (filmpje)

Tijdens de IROS 2017 in Vancouver presenteerde Honda de E2-DR, een robot die in de toekomst ingezet kan worden bij rampen.

Honda ontwikkelt robot die inzetbaar is bij rampen

De E2-DR is 1,68 meter hoog, weegt 85 kilo en bevat een batterij waarmee hij 90 minuten operationeel kan zijn bij een maximale snelheid van vier kilometer per uur. De Robot is in staat om onder meer een trap te beklimmen, zich door kleine ruimtes te manoeuvreren en over pijpen of rondslingerend puin te lopen. Om bijvoorbeeld de trap te kunnen beklimmen heeft de robot een torso die 180 graden kan draaien waarbij de knieën naar buiten gericht blijven staan.   

Weersbestendig

Afstanden worden gemeten door middel van de laserdetectie op het hoofd van de robot. Navigeren gebeurt met behulp van de 3D-sensoren op de handen. De robot is daarnaast water- en stofdicht en kan temperaturen aan tussen de -10 en 40 graden celcius. De E2-DR is een prototype. Of en wanneer Honda de robot daadwerkelijk op de markt brengt is nog niet duidelijk.