Elk jaar verongelukken en raken honderdduizenden mensen gewond op de Europese wegen. Ongeveer 90% van deze ongevallen is te wijten aan menselijke fouten. Veel van deze ongevallen kunnen worden vermeden door nieuwe technologische systemen te gebruiken om bestuurders in gevaarlijke situaties te helpen. Momenteel zijn deze voorbehouden aan de meer geavanceerde nieuwe modellen maar gezien hun duidelijke voordelen, willen de EP-leden deze systemen verplicht stellen voor alle nieuwe auto’s. Ze namen hierover een resolutie aan op dinsdag 14 november.

De systemen variëren van intelligent remmen en snelheidsassistenten die voetgangers en fietsers detecteren. Ze kunnen ook automatisch een auto vertragen om een botsing te voorkomen en bestuurders helpen om binnen de snelheidslimieten te blijven. Er zijn ook systemen die wild beginnen te piepen of zelfs een auto sturen als je uit de rijstrook komt.

Rapporteur Dieter-Lebrecht Koch (EVP, DE) zei: "Of we nu chauffeur, voetganger of fietser zijn, we maken allemaal fouten. En in die gevallen zijn automatische assistentiesystemen als stille medebestuurders die ons helpen ongelukken te voorkomen."  

Kosten

Driekwart van de nieuwe auto’s is nog steeds niet uitgerust met deze rijhulpsystemen, voornamelijk vanwege de extra kosten. Om de kosten te verlagen, suggereert de ontwerpresolutie om enkel de functies verplicht te stellen die al op de markt beschikbaar zijn en hun vermogen hebben bewezen om levens te redden, zoals automatische noodremsystemen met detectie van voetgangers en fietsers.
"Iedereen zou in staat moeten zijn om zo’n auto te kopen," zei Koch. "Het is juist door een ruime toepassing dat deze rijhulpsystemen goedkoper worden. Daarom zal de prijs van deze auto’s niet buitensporig zijn. Ze zullen maar een beetje duurder zijn."

De leden zijn ook geïnteresseerd in het beoordelen van de mogelijke toegevoegde waarde van het instellen van een EU-limiet van 0,0 % alcoholconcentratie in het bloed voor nieuwe bestuurders en beroepschauffeurs in de hele EU.