‘Nederland best voorbereid op zelfrijdende auto’

Nederland is wereldwijd het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Deze positie dankt Nederland vooral aan een goed onderhouden wegennet, de kwaliteit van de digitale infrastructuur en een overheidsbeleid dat het grootschalig testen van zelfrijdende auto’s en vrachtwagens mogelijk maakt.

loek kramer kpmg

Dit blijkt uit de KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index 2018, een internationaal onderzoek naar de voorwaarden voor vervoer op grote schaal met de zelfrijdende auto. Nederland wordt op de ranglijst gevolgd door Singapore, de Verenigde Staten en Zweden. "Ons land scoort niet alleen goed als het gaat om de ontwikkeling van beleid en wetgeving om de komst van een dergelijk voertuig mogelijk te maken", zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive. Kramer: "Ook op het gebied van technologie en innovatie doet Nederland het goed."

Naast de aanzienlijke kansen zorgt de komst van de zelfrijdende auto ook voor flinke uitdagingen Kramer: "Auto’s moeten met elkaar, met de weginrichting en met andere verkeersdeelnemers kunnen communiceren. Daar liggen grote kansen voor de Nederlandse toeleveranciers in de auto-industrie."

Hoewel Nederland goed gepositioneerd is, zal een grootschalige introductie van de zelfrijdende auto niet vanzelf gaan. Kramer: "Uit eerder KPMG-onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander nog terughoudend is als het gaat om de zelfrijdende auto. Slechts een derde van de Nederlanders is er enthousiast over. Ruim de helft wil zelf aan het stuur blijven. Als zelfrijdende auto’s aantoonbaar minder verkeersslachtoffers zouden veroorzaken, gaat het roer echter drastisch om. Dan geeft de helft van de onderzochte Nederlanders aan te zullen kiezen voor een zelfrijdende auto."

‘Nederland best voorbereid op zelfrijdende auto’ - Automobielmanagement.nl

‘Nederland best voorbereid op zelfrijdende auto’

Nederland is wereldwijd het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Deze positie dankt Nederland vooral aan een goed onderhouden wegennet, de kwaliteit van de digitale infrastructuur en een overheidsbeleid dat het grootschalig testen van zelfrijdende auto’s en vrachtwagens mogelijk maakt.

loek kramer kpmg

Dit blijkt uit de KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index 2018, een internationaal onderzoek naar de voorwaarden voor vervoer op grote schaal met de zelfrijdende auto. Nederland wordt op de ranglijst gevolgd door Singapore, de Verenigde Staten en Zweden. "Ons land scoort niet alleen goed als het gaat om de ontwikkeling van beleid en wetgeving om de komst van een dergelijk voertuig mogelijk te maken", zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive. Kramer: "Ook op het gebied van technologie en innovatie doet Nederland het goed."

Naast de aanzienlijke kansen zorgt de komst van de zelfrijdende auto ook voor flinke uitdagingen Kramer: "Auto’s moeten met elkaar, met de weginrichting en met andere verkeersdeelnemers kunnen communiceren. Daar liggen grote kansen voor de Nederlandse toeleveranciers in de auto-industrie."

Hoewel Nederland goed gepositioneerd is, zal een grootschalige introductie van de zelfrijdende auto niet vanzelf gaan. Kramer: "Uit eerder KPMG-onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander nog terughoudend is als het gaat om de zelfrijdende auto. Slechts een derde van de Nederlanders is er enthousiast over. Ruim de helft wil zelf aan het stuur blijven. Als zelfrijdende auto’s aantoonbaar minder verkeersslachtoffers zouden veroorzaken, gaat het roer echter drastisch om. Dan geeft de helft van de onderzochte Nederlanders aan te zullen kiezen voor een zelfrijdende auto."