Die data mogen niet het exclusieve domein blijven van de fabrikanten, dealers of garagebedrijven. "Bij hoog-geautomatiseerde voertuigen moet vastgesteld kunnen worden wie verantwoordelijk is voor een ongeval, de bestuurder of de techniek. Daarom is het van belang dat noch de fabrikant, noch de verzekeraar noch enige andere betrokken partij exclusief toegang tot de data zou hebben," zegt Joachim Müller, directeur van Allianz schadeverzekeringen in Duitsland. Hij refereert daarbij vooral aan het feit dat door auto’s verzamelde en ‘uitgezonden’ data een steeds grotere rol gaan spelen op allerlei gebieden, van het onderhoud, de verkoop van tweedehandswagens tot verzekeringen en het afwikkelen van schadegevallen.
Fenomeen
In Duitsland zelf maken organisaties als de automobielclub ADAC, keuringsinstelling Tüv, organisaties van werkplaatsen en de autosector zelf zich er daarom in toenemende mate druk over. Daar komt dan nog bij dat voor de autoriteiten, zeker de justitiële, automatisch of geassisteerd rijden een volstrekt nieuw fenomeen is.