Een passende compound wordt aangebracht op de binnenkant van de band en die zorgt ervoor dat een lek automatisch wordt gedicht zodat de bestuurder gewoon kan doorrijden.

Frank Lückgen, global marketing directeur voor banden bij Arlanxeo: "Omdat het reservewiel en het bijbehorende gereedschap niet nodig zijn, zal het gewicht van het voertuig lager zijn wat een goed effect heeft op het brandstofverbruik. In het geval van elektrische auto’s zal de actieradius op een acculading iets hoger kunnen zijn." De compound is aangebracht op de binnenkant van de band. Als er bijvoorbeeld een spijker een gat in de band prikt, zal de compound het gat automatisch dichten, onafhankelijk van de omstandigheden en terwijl de auto gewoon doorrijdt.

Elk klimaat

"Om er zeker van te zijn dat onze compound optimale afdichting levert in elk klimaat en onafhankelijk van de snelheid, zijn we op het moment bezig met tests onder extreme omstandigheden nadat de laboratoriumtests succesvol zijn verlopen", zegt verkoopbaas Matthias Gotta. "Zelf bij sterk wisselende externe temperaturen moet de band met dezelfde kwaliteit worden afgedicht." Arlanxeo doet de tests samen met diverse partners onder praktijkomstandigheden. Als de tests met succes zijn afgerond zal de compound in de loop van dit jaar op de markt worden gebracht.

Arlanxeo is een wereldwijd opererende fabrikant van synthetische elastomeren. De afdeling Tire & Specialty Rubbers (TSR) van Arlanxeo biedt een brede reeks van synthetische rubbers aan die vooral worden gebruikt in autobanden. De rubbers worden bijvoorbeeld gebruikt voor de luchtdichte lagen aan de binnenkant van de band (inner liners), voor loopvlakken en voor bandwangen. Maar behalve banden zijn er ook toepassingen in bijvoorbeeld kauwgum, sportartikelen, golfballen, slangen en transportbanden.