Franse stad krijgt autonome auto’s on-demand

Renault, OV-bedrijf Transdev – moeder van Connexxion – en enkele andere bedrijven gaan samen met de gemeente Rouen het eerste pilotproject met on-demand autonoom rijdende deelauto’s op de openbare weg in Europa opzetten.

Franse stad krijgt autonome auto’s on-demand

In het laatste kwartaal van dit jaar moeten er in een 10 kilometer groot gebied met 17 aangewezen stopplaatsen vier autonome en elektrische Renault ZOE’s rondrijden. Ingeschreven deelnemers kunnen die auto’s per app oproepen om er mee te gaan rijden. Ook rijdt er een onbemand ‘urban shuttle’ busje rond van Transdev dat op dezelfde manier kan komen voorrijden.

De pilot wordt gehouden in de zakenwijk Technopole du Madrillet bij Rouen. De auto’s moeten daar met alle verkeersomstandigheden om kunnen gaan, inclusief kruisingen, het gedrag van andere automobilisten of kerend verkeer. De pilot loopt tot eind 2019 en moet de deelnemende partijen de kans bieden om de technologie te ‘fine tunen’ en ook inzicht te krijgen in de manier waarop het publiek omgaat met autonoom rijdende on-demand voertuigen. Ook kan verder gekeken worden naar de juridische aspecten en de verzekeringskant van deze manier van vervoer.

Franse stad krijgt autonome auto’s on-demand - Automobielmanagement.nl

Franse stad krijgt autonome auto’s on-demand

Renault, OV-bedrijf Transdev – moeder van Connexxion – en enkele andere bedrijven gaan samen met de gemeente Rouen het eerste pilotproject met on-demand autonoom rijdende deelauto’s op de openbare weg in Europa opzetten.

Franse stad krijgt autonome auto’s on-demand

In het laatste kwartaal van dit jaar moeten er in een 10 kilometer groot gebied met 17 aangewezen stopplaatsen vier autonome en elektrische Renault ZOE’s rondrijden. Ingeschreven deelnemers kunnen die auto’s per app oproepen om er mee te gaan rijden. Ook rijdt er een onbemand ‘urban shuttle’ busje rond van Transdev dat op dezelfde manier kan komen voorrijden.

De pilot wordt gehouden in de zakenwijk Technopole du Madrillet bij Rouen. De auto’s moeten daar met alle verkeersomstandigheden om kunnen gaan, inclusief kruisingen, het gedrag van andere automobilisten of kerend verkeer. De pilot loopt tot eind 2019 en moet de deelnemende partijen de kans bieden om de technologie te ‘fine tunen’ en ook inzicht te krijgen in de manier waarop het publiek omgaat met autonoom rijdende on-demand voertuigen. Ook kan verder gekeken worden naar de juridische aspecten en de verzekeringskant van deze manier van vervoer.