Robot ASIMO van Honda moet met pensioen (filmpje)

De Japanse fabrikant Honda kondigde na 18 jaar het einde van ASIMO (Advanced Step in Innovative Mobility) aan. Het verhaal van ASIMO begon in 1986, toen Honda een onderzoekscentrum opende in de prefectuur Saitama. In Saitama werkte het ook aan brandstofcellen en de HondaJet.

Robot ASIMO van Honda moet met pensioen

De lopende robot ASIMO zette zijn eerste passen in 2000. Na een hele reeks herzieningen kwam in 2011 al de zevende generatie van deze ‘mensachtige’ robot, die zichzelf inmiddels een plaats verwierf in het collectieve geheugen, uit. Daarna bleef het evenwel stil.

Volgens Honda zal de robot niet verder ontwikkeld worden, al zal de technologie erachter naar verluidt wel gebruikt worden in andere Honda-producten. Daarbij kan het gaan om tweevoetige robots, die wel meer praktische doelen zouden moeten dienen, zoals bijvoorbeeld in de zorgsector.

Nog volgens Honda is ASIMO geen verloren onderzoeksproject, maar zullen de sensoren ervan ingeschakeld worden bij zelfrijdende auto’s. Daarnaast wordt er verder gewerkt aan mobiliteitsoplossingen voor ouderen. Honda ontwikkelde verder nog een grasmaaier die autonoom, zelfs over oneffen oppervlakken kan functioneren, waarmee er alweer een link is met ASIMO.

Geen vooruitzichten meer

Honda nam de beslissing omdat het meent dat het product geen vooruitzichten meer heeft. Verrassend is dit niet echt: de robot groeide nooit uit tot een commercieel succes en ook de financiering raakte uitgeput.

 

 

 

Robot ASIMO van Honda moet met pensioen (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Robot ASIMO van Honda moet met pensioen (filmpje)

De Japanse fabrikant Honda kondigde na 18 jaar het einde van ASIMO (Advanced Step in Innovative Mobility) aan. Het verhaal van ASIMO begon in 1986, toen Honda een onderzoekscentrum opende in de prefectuur Saitama. In Saitama werkte het ook aan brandstofcellen en de HondaJet.

Robot ASIMO van Honda moet met pensioen

De lopende robot ASIMO zette zijn eerste passen in 2000. Na een hele reeks herzieningen kwam in 2011 al de zevende generatie van deze ‘mensachtige’ robot, die zichzelf inmiddels een plaats verwierf in het collectieve geheugen, uit. Daarna bleef het evenwel stil.

Volgens Honda zal de robot niet verder ontwikkeld worden, al zal de technologie erachter naar verluidt wel gebruikt worden in andere Honda-producten. Daarbij kan het gaan om tweevoetige robots, die wel meer praktische doelen zouden moeten dienen, zoals bijvoorbeeld in de zorgsector.

Nog volgens Honda is ASIMO geen verloren onderzoeksproject, maar zullen de sensoren ervan ingeschakeld worden bij zelfrijdende auto’s. Daarnaast wordt er verder gewerkt aan mobiliteitsoplossingen voor ouderen. Honda ontwikkelde verder nog een grasmaaier die autonoom, zelfs over oneffen oppervlakken kan functioneren, waarmee er alweer een link is met ASIMO.

Geen vooruitzichten meer

Honda nam de beslissing omdat het meent dat het product geen vooruitzichten meer heeft. Verrassend is dit niet echt: de robot groeide nooit uit tot een commercieel succes en ook de financiering raakte uitgeput.