Voorlopig gaat het om een ruimte van 8.500 vierkante meter waar zo’n 100 werknemers dagelijks 400 elektrische assenmotoren gaan bouwen. De eerste daarvan zijn bestemd voor de Audi e-tron die te zijner tijd wordt gebouwd in Brussel. Het is de bedoeling de motorenproductie stapsgewijs op te voeren en dan ook een drieploegendienst in deze afdeling van de fabriek in te voeren.

Audi Hungaria in Györ fabriceerde afgelopen jaar 1.965.165 motoren waarmee het volgens Audi één van de grootste motorenfabrieken ter wereld is. In 2017 ging het om zes verschillende benzine- en drie dieselmotoren van 86 tot 639 pk. De 6.000 werknemers in de fabrieken bouwen daarmee rond de 9.000 motoren per dag die verder getransporteerd worden naar 32 autofabrieken van de Volkswagen Groep.

De nieuwe productielijn voor elektrische motoren werd officieel gestart door de Hongaarse minister voor handel en buitenlandse zaken Péter Szijjártó in het bijzijn van productiedirecteur Peter Kössler van Audi. De VW-dochteronderneming heeft enkele tientallen miljoenen euro’s in de nieuwe lijn geïnvesteerd. Al het betrokken personeel heeft een intensief trainingstraject afgelegd. "Onze Hongaarse dochter betreedt nu een volledig nieuw ervaringsgebied. Deze exclusieve know how maakt van Györ onze belangrijkste fabriek voor elektrische motoren en weerspiegelt onze strategische transformatie naar een leverancier van duurzame mobiliteit," aldus Kössler.