TomTom: niet iedereen gaat naar Google

De overeenkomst die Renault/Nissan/Mitsubishi hebben gesloten met Google voor de entertainment- en navigatiesystemen in hun auto’s heeft op korte termijn geen gevolgen voor de bestaande samenwerking van Renault met TomTom.

TomTom: niet iedereen gaat naar Google

Dat zegt de financieel directeur Taco Titulaer in reactie op de enorme opdonder die de koers van zijn bedrijf heeft gekregen nadat bekend werd dat Google een grote slag had geslagen in de autowereld.

Direct na de aankondiging verloor TomTom al ruim een kwart van de beurswaarde en daar kwam woensdag nog eens een daling met vijf procent overheen. Titulaer denkt echter dat niet iedere autofabrikant in zee zal willen gaan met Google: "Wij kunnen meer maatwerk en variatie bieden. Met Android is het toch take it or leave it."

Hij erkent echter dat de markt waar TomTom op opereert erg concurrerend is. Analisten vrezen dat de toekomst van het Amsterdamse navigatiebedrijf onzeker is geworden, vooral omdat te verwachten valt dat toch meerdere autobedrijven het voorbeeld van de Renault-alliantie gaan volgen en voor Google kiezen.

TomTom: niet iedereen gaat naar Google - Automobielmanagement.nl

TomTom: niet iedereen gaat naar Google

De overeenkomst die Renault/Nissan/Mitsubishi hebben gesloten met Google voor de entertainment- en navigatiesystemen in hun auto’s heeft op korte termijn geen gevolgen voor de bestaande samenwerking van Renault met TomTom.

TomTom: niet iedereen gaat naar Google

Dat zegt de financieel directeur Taco Titulaer in reactie op de enorme opdonder die de koers van zijn bedrijf heeft gekregen nadat bekend werd dat Google een grote slag had geslagen in de autowereld.

Direct na de aankondiging verloor TomTom al ruim een kwart van de beurswaarde en daar kwam woensdag nog eens een daling met vijf procent overheen. Titulaer denkt echter dat niet iedere autofabrikant in zee zal willen gaan met Google: "Wij kunnen meer maatwerk en variatie bieden. Met Android is het toch take it or leave it."

Hij erkent echter dat de markt waar TomTom op opereert erg concurrerend is. Analisten vrezen dat de toekomst van het Amsterdamse navigatiebedrijf onzeker is geworden, vooral omdat te verwachten valt dat toch meerdere autobedrijven het voorbeeld van de Renault-alliantie gaan volgen en voor Google kiezen.