Technologie geeft hulpdiensten de ruimte

Volgens experts kan de overlevingskans na een auto-ongeluk met 40 procent stijgen wanneer vier minuten eerder wordt begonnen met het behandelen van slachtoffers. Technologie moet bestuurders instructies geven om hulpdiensten de ruimte te geven.

ford vodafone

Ford test nu samen met Vodafone connected autotechnologie die bestuurders binnen een paar tellen kan waarschuwen voor een ongeluk dat verderop heeft plaatsgevonden. Daarnaast kan het systeem op tijd waarschuwen dat auto’s van hulpdiensten naderen, en naar welke kant van de weg de bestuurders moeten uitwijken om te voorkomen dat ze een obstakel vormen.

Het systeem is bedoeld om ruimte op de weg te creëren, waardoor brandweerwagens, ambulances en politieauto’s hun bestemming sneller kunnen bereiken. De test is onderdeel van KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf), een project van € 15 miljoen voor praktijktesten van nieuwe connected autotechnologieën en autonoom rijden.

De basis voor het systeem is eCall, dat bij een ongeval automatisch hulpdiensten belt en inzittenden in staat stelt dit handmatig te doen door een noodknop in de auto in te drukken. Ford en Vodafone onderzoeken nu hoe ‘eCall Plus’ ook andere bestuurders binnen een bereik van maximaal 500 meter kan waarschuwen dat er een ongeluk is gebeurd, en instructies kan geven om ruimte te maken voor de achteropkomende hulpdiensten.

Bekijk hier de YouTube video 

Technologie geeft hulpdiensten de ruimte - Automobielmanagement.nl

Technologie geeft hulpdiensten de ruimte

Volgens experts kan de overlevingskans na een auto-ongeluk met 40 procent stijgen wanneer vier minuten eerder wordt begonnen met het behandelen van slachtoffers. Technologie moet bestuurders instructies geven om hulpdiensten de ruimte te geven.

ford vodafone

Ford test nu samen met Vodafone connected autotechnologie die bestuurders binnen een paar tellen kan waarschuwen voor een ongeluk dat verderop heeft plaatsgevonden. Daarnaast kan het systeem op tijd waarschuwen dat auto’s van hulpdiensten naderen, en naar welke kant van de weg de bestuurders moeten uitwijken om te voorkomen dat ze een obstakel vormen.

Het systeem is bedoeld om ruimte op de weg te creëren, waardoor brandweerwagens, ambulances en politieauto’s hun bestemming sneller kunnen bereiken. De test is onderdeel van KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf), een project van € 15 miljoen voor praktijktesten van nieuwe connected autotechnologieën en autonoom rijden.

De basis voor het systeem is eCall, dat bij een ongeval automatisch hulpdiensten belt en inzittenden in staat stelt dit handmatig te doen door een noodknop in de auto in te drukken. Ford en Vodafone onderzoeken nu hoe ‘eCall Plus’ ook andere bestuurders binnen een bereik van maximaal 500 meter kan waarschuwen dat er een ongeluk is gebeurd, en instructies kan geven om ruimte te maken voor de achteropkomende hulpdiensten.

Bekijk hier de YouTube video