Laatste nieuws:

BRUSSEL, 18 oktober 2018 13:20

Achtergrond: 'Strijd EU en auto-industrie blokkeert ontwikkeling autonome auto'

Een stammenstrijd tussen de Europese Commissie en de auto-industrie zit op dit moment de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto in de weg. Dat zegt Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) in een interview met Zelfrijdend Vervoer.

Van de Camp presenteerde in augustus een rapport, waarin hij pleit voor Europese regelgeving die de ontwikkeling van autonoom vervoer een boost geeft. "Bij de introductie van de zelfrijdende auto mist de kracht van de interne markt, zoals we die hebben in de landbouw- of staalindustrie. Er zijn heel veel landen en universiteiten bezig om autonoom vervoer te ontwikkelen, maar zodra we over de grens gaan is er geen verbinding en zijn er andere verkeers- en aansprakelijkheidsregels." Om die reden is het volgens hem belangrijk dat er harmonisatie van regels plaatsvindt. 

Communicatietechnologie

Eén van de grootste struikelpunten is volgens hem het verschil in communicatietechnologie. "In Europa hebben we niet met fysieke grenzen te maken, maar met telecommunicatiegrenzen. Daardoor liggen we steeds verder achter op China en Amerika, waar veel meer uniformiteit is."

Europese landen zouden samen moeten optrekken in de keuze voor bepaalde technologieën. "Landen afzonderlijk zijn te klein en nationalistisch om zelf technieken te ontwikkelen. Dan krijg je straks bijvoorbeeld een Duits systeem waar andere landen niet mee kunnen werken. De Europese Unie moet met regelgeving komen, zodat in alle Europese landen dezelfde technologieën kunnen worden toegepast."

Europa zou zich daarnaast flexibel moeten opstellen. "De Europese Commissie wil dat wifi dé communicatietechnologie wordt van de zelfrijdende auto, terwijl de auto-industrie lobbyt voor 5G. Er is een soort stammenstrijd gaande terwijl we weten dat we beide technieken nodig hebben." 

Krachten bundelen

Van de Camp zou graag zien dat de Europese industrie de krachten bundelt, maar stelt vast dat dit (nog) niet het geval is. "Bij de ontwikkeling van technologieën als autonoom vervoer is de industrie vaak leidend. Toch zie je dat bijvoorbeeld BMW en Daimler eigen ontwikkeltrajecten hebben. Dit is overigens ook in de VS het geval. Ook daar zie je dat Uber en Google hun eigen pad volgen. Wat wij wel kunnen doen als Europese Unie is met ontwikkelingsgelden financiële prikkels geven."

De Europese Commissie is bezig met een voorstel voor Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS). C-ITS maakt het mogelijk voor weggebruikers in Europa om data uit te wisselen, waardoor technologieën zoals connected cars en autonoom vervoer mogelijk worden. "Het is goed dat we met C-ITS zaken gaan harmoniseren. Wij gaan echter niks goedkeuren als er alleen voor wifi wordt gekozen", stelt Van de Camp. 

Vergelijking met China

Van de Camp wijst dat China drie steden heeft aangewezen om autonoom vervoer te ontwikkelen. "Deze steden of regio's hebben alle vrijheid. Over twee jaar wordt de winnaar aangewezen en dat systeem wordt dan in heel China toegepast."

In Europa wordt er gewerkt met het onderzoek- en innovatieprogramma Horizon 2020, waarmee ontwikkelingen in de industrie worden gestimuleerd. Na 2020 wordt er opnieuw een verdeling gemaakt vanuit Horizon Europe, de opvolger van Horizon 2020. "De vraag is dan hoeveel geld er naar transport gaat en hoeveel naar telecommunicatie. In Europa krijgt iedereen een beetje, volgens het rechtvaardigheidsprincipe. Ik zou liever zien dat net zoals in China de beste meer krijgt." 

Verkeersveiligheid

Daarnaast vindt Van de Camp dat er een duidelijkere koppeling moet komen in het beleid voor autonoom vervoer en verkeersveiligheid. "In Europa vielen er vorig jaar ruim 25.000 verkeersdoden, waarvan de helft door menselijke fouten. Wij verwachten dat de autonome auto daar veel verbetering in kan brengen."

Europa moet daarnaast volgens de Europarlementariër haast maken, om de ontwikkeling van de verschillende niveaus van de autonome technologie niet in de weg te staan. "In de ontwikkeling van de zelfrijdende technologie zitten we nu aan het einde van Level 3, en het begin van Level 4. Als straks Level 4 mogelijk is en we hebben geen regelgeving dan lopen we vast." De zelfrijdende technologie heeft 5 verschillende Levels die van een bestuurder die zelf rijdt (0) naar een volledig zelfrijdende auto (5) gaan.

Van de Camp wijst er op dat ook de regels voor aansprakelijkheid Europees dienen te worden vastgesteld. "Bij niveau 5 is de producent aansprakelijk. Bij niveau 3 is dit nog niet helemaal duidelijk, want de mens is ook verantwoordelijk." Bij level 3 is het mogelijk voor de bestuurder om in bekende en niet-complexe omgevingen de aandacht van zijn rijtaken naar iets anders te verleggen. Echter, als het nodig is moet hij of zij de de controle van het voertuig overnemen. Hier is echter nog geen regelgeving voor.

Bron: Zelfrijdend Vervoer 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
CBS: we rijden meer kilometers dan ooit (filmpje) (15-11-2018)
CBS: Aantal faillissementen neemt toe (14-11-2018)
Werkgevers stappen uit overleg cao Metalektro; stakingen gaan door (14-11-2018)
Stern ziet winst fors inzakken (14-11-2018)
Pon Holding aast op andere fietsenfabrikant (14-11-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Duitse VW-fabrieken schakelen over op bouw EV’s (15-11-2018)
BMW wil onderdelen naar Britse fabrieken invliegen (15-11-2018)
Volkswagen wil 1 miljard dollar investeren in Ford-dochter (15-11-2018)
Analyse: Wacht Fiat Chrysler een grote verbouwing? (14-11-2018)
Nissan opent nieuw ontwikkelcentrum in St. Petersburg (13-11-2018)
Auto & Lease » RSS
Turkije leidt tot forse winstval LeasePlan (12-11-2018)
Leasereus ALD ziet vloot bijna tien procent groeien (12-11-2018)
Leaseregistraties oktober -13%, Hyundai Ioniq in top-10 (07-11-2018)
Nieuwe mobiliteitsprovider Moobility van start (31-10-2018)
VZR: kwaliteit autoregelingen blijft punt van zorg (25-10-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Ferrari breekt recordprijs klassieke auto (27-08-2018)
Fans willen Formule 1 naar Nederland halen (22-08-2018)
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
Auto & Milieu » RSS
Oude diesel ook niet meer welkom in Parijs (15-11-2018)
Audi begint – eindelijk – met terugroepen diesels (15-11-2018)
EV Nieuws: Hyundai Motor Group krijgt 38 eco-modellen (12-11-2018)
Recyclingbijdrage in 2019 omlaag (05-11-2018)
EV Nieuws: 28.000 elektrische auto's in 2019 (29-10-2018)
Auto & Politiek » RSS
RAI: Kilometerprijs enige oplossing voor klimaatdoelstelling (15-11-2018)
Kritische Kamervragen over stijgende BPM (05-11-2018)
AutoDisk ziet forsere stijging BPM door WLTP (23-10-2018)
Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35 procent omlaag (10-10-2018)
Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus (05-10-2018)
Auto & Reclame » RSS
Britse waakhond verbiedt autoreclames (25-10-2018)
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
Toyota roept twee miljoen auto’s terug met airbag-problemen (01-11-2018)
Twee nieuwe trainingslocaties voor TECH360 (31-10-2018)
BMW roept 1,6 miljoen auto’s terug wegens brandgevaar (24-10-2018)
Range Rover blijkt niet erg betrouwbaar (07-09-2018)
Ford roept twee miljoen F-150’s terug (07-09-2018)
Auto & Technologie » RSS
Autonome Ford brengt de boodschappen thuis (15-11-2018)
Onderzoek Bosch: Weinig animo voor zelfrijdende auto onder Nederlanders (14-11-2018)
Ford staat open voor partners bij ontwikkeling autonome auto’s (13-11-2018)
Acea: Nieuwe generatie diesels veel schoner (07-11-2018)
Uber wil testen autonome auto’s hervatten (02-11-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
PartsPoint neemt Dabeko over (13-11-2018)
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn (26-09-2018)
Kwaliteit winterbanden: vaak voldoende, soms goed (25-09-2018)
Volkswagen gaat onderdelen 3D printen (13-09-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Van Mossel neemt 50% belang in VKV Groep (14-11-2018)
Belgische VW-dealer moet collega’s opkopen (12-11-2018)
Van Mossel nu ook in Tilburg met Fiat, Alfa Romeo en Jeep (16-10-2018)
Nieuwe marketing & communicatie manager VKV Groep (04-10-2018)
Duitse dealers dreigen BMW met boycot (27-09-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Nieuwe Defender komt mogelijk van …… Ford (05-11-2018)
Opel: acht erbij maar ook drie weg (16-10-2018)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (11-10-2018)
BMW i3 niet meer leverbaar met range-extender (10-10-2018)
Nieuwe Defender staat er aan te komen (08-10-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Eerste ‘Glasurit Eco Balance’ certificaat uitgereikt (17-09-2018)
Eerste 'eSense' certificaat uitgereikt (31-08-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
PSA multimerkenbus Van of the Year 2019 (20-09-2018)
Ook Leaseplan stort zich op de last mile (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Leomont Wouda is nieuwe directeur bij Traxall International (14-11-2018)
GM wil vooral jonge 'tech-savvy' werknemers (12-11-2018)
Joost Verweij is nieuwe marketingdirecteur bij Citroën Nederland (12-11-2018)
Steven van Eijck herbenoemd als voorzitter van RAI Vereniging (12-11-2018)
Steve Hood is nieuwe directeur 'electrified vehicles' bij Ford Europa (09-11-2018)
Franchise formules automotive » RSS
50 vestigingen van Autotaalglas sluiten zich aan bij Bovag (08-11-2018)
Vijf nieuwe leden voor garageformule CarProf (01-11-2018)
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Garageformules op zoek naar nog meer leden (25-09-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen (12-11-2018)
WLTP ook in Duitsland nog niet uitgewerkt (07-11-2018)
Tesla Model 3 'hottest car' in de VS (07-11-2018)
Ferrari verkoopt als een trein (06-11-2018)
Bestelautoverkoop oktober +18%, toppers hebben ‘t moeilijk (05-11-2018)
Occasions » RSS
Uitgestelde betaling bij AutoVeiling.nl (15-11-2018)
VWE: Export occasions naar hoogste niveau sinds 2012 (14-11-2018)
Bynco stelt platform open voor aanbod van derden (09-11-2018)
Occasionhandel in oktober over gehele linie positief (06-11-2018)
Vraag naar gebruikte SUV’s in de lift (01-11-2018)
Overige » RSS
VDL Nedcar voert nul tolerantie-beleid rond drank (15-11-2018)
PSA zet self-service balie neer bij dealers (15-11-2018)
Drones voor intern transport bij toeleverancier ZF (15-11-2018)
General Motors komt nu ook met e-bike (07-11-2018)
Interviews AM-eindejaarspecial Oliebollen 2018 (06-11-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1796)...

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten