Onderzoek Bosch: Weinig animo voor zelfrijdende auto onder Nederlanders

Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten kijkt nog steeds met argwaan naar de zelfrijdende auto. Als Nederlanders dan toch het stuur moeten loslaten, doen ze dat bij voorkeur alleen bij rij-ondersteunende taken, zoals parkeren of filerijden.

Classificatie persoonlijkheid gaat zelfrijdende auto’s verder helpen

Dat blijkt uit onderzoek van elektronicafabrikant Bosch onder 1000 representatieve automobilisten. Bosch heeft in een onderzoek automobilisten in dertien landen ondervraagt over de zelfrijdende auto. In Nederland vond slechts 35 procent van de automobilisten dat een auto aantrekkelijker werd als die autonoom kon rijden. Jongere mannen zijn het meest positief over de ontwikkeling, maar ook onder die doelgroep blijft de animo beperkt.

Dit is niet alleen in Nederland zo, want ook in andere Europese landen en in de Verenigde Staten lopen automobilisten niet echt warm voor deze voertuigen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Rusland, China en Turkije, waar de nieuwe technologieën beduidend meer in de smaak vallen. 

Kinderen

Automobilisten zijn zelf al niet erg genegen om in een autonome auto te stappen, maar ze lijken helemaal niet bereid om hun kinderen te vervoeren in een dergelijk voertuig. Niet eens één op de twaalf moeders is bereid om haar kind in een zelfrijdende auto te laten stappen. Vaders lijken iets meer vertrouwen in de techniek te hebben, maar ook hier zegt nog driekwart van de ondervraagde mannen ‘nee’.

Het kost Nederlanders blijkbaar veel moeite om het stuur uit handen te geven, zegt Sandra Vancolen van Bosch Mobility Solutions tegen het AD. Ze moeten dus nog aan het idee van een zelfrijdende auto wennen. Bosch is echter van mening dat de zelfrijdende auto er op relatief korte termijn wel degelijk aan gaat komen. "We denken binnen tien tot vijftien jaar", aldus Vancolen.

De fabrikant verwacht een groot aantal voordelen van de zelfrijdende auto. "De doorstroming kan 80 procent verbeteren. Het verbruik van een auto kan 39 procent dalen als er geen mens achter het stuur zit. Ouderen kunnen auto blijven rijden. En we winnen 56 minuten per dag als de auto zelf rijdt."

Bron: Zelfrijdendvervoer 

Onderzoek Bosch: Weinig animo voor zelfrijdende auto onder Nederlanders - Automobielmanagement.nl

Onderzoek Bosch: Weinig animo voor zelfrijdende auto onder Nederlanders

Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten kijkt nog steeds met argwaan naar de zelfrijdende auto. Als Nederlanders dan toch het stuur moeten loslaten, doen ze dat bij voorkeur alleen bij rij-ondersteunende taken, zoals parkeren of filerijden.

Classificatie persoonlijkheid gaat zelfrijdende auto’s verder helpen

Dat blijkt uit onderzoek van elektronicafabrikant Bosch onder 1000 representatieve automobilisten. Bosch heeft in een onderzoek automobilisten in dertien landen ondervraagt over de zelfrijdende auto. In Nederland vond slechts 35 procent van de automobilisten dat een auto aantrekkelijker werd als die autonoom kon rijden. Jongere mannen zijn het meest positief over de ontwikkeling, maar ook onder die doelgroep blijft de animo beperkt.

Dit is niet alleen in Nederland zo, want ook in andere Europese landen en in de Verenigde Staten lopen automobilisten niet echt warm voor deze voertuigen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Rusland, China en Turkije, waar de nieuwe technologieën beduidend meer in de smaak vallen. 

Kinderen

Automobilisten zijn zelf al niet erg genegen om in een autonome auto te stappen, maar ze lijken helemaal niet bereid om hun kinderen te vervoeren in een dergelijk voertuig. Niet eens één op de twaalf moeders is bereid om haar kind in een zelfrijdende auto te laten stappen. Vaders lijken iets meer vertrouwen in de techniek te hebben, maar ook hier zegt nog driekwart van de ondervraagde mannen ‘nee’.

Het kost Nederlanders blijkbaar veel moeite om het stuur uit handen te geven, zegt Sandra Vancolen van Bosch Mobility Solutions tegen het AD. Ze moeten dus nog aan het idee van een zelfrijdende auto wennen. Bosch is echter van mening dat de zelfrijdende auto er op relatief korte termijn wel degelijk aan gaat komen. "We denken binnen tien tot vijftien jaar", aldus Vancolen.

De fabrikant verwacht een groot aantal voordelen van de zelfrijdende auto. "De doorstroming kan 80 procent verbeteren. Het verbruik van een auto kan 39 procent dalen als er geen mens achter het stuur zit. Ouderen kunnen auto blijven rijden. En we winnen 56 minuten per dag als de auto zelf rijdt."

Bron: Zelfrijdendvervoer