Die beslissing heeft vooral te maken met de manier waarop elektriciteit voor EV’s wordt opgewerkt, legde hoofd powertrain development Ichiro Hirose uit tijdens de Los Angeles Auto Show.
‘’Elke regio en markt heeft andere methoden om elektriciteit te genereren. Daarom moeten we ook kijken hoe dat in elk deel van de wereld in feite gebeurt. In sommige regio’s zou het wel schoon kunnen zijn en daar passen EV’s bij. Maar in andere delen van de wereld hebben verbrandingsmotoren, gezien de elektriciteitsopwekking, meer voordelen uit een oogpunt van CO2-uitstoot. Als we dat doel als leidraad nemen, dan denk ik dat er nog altijd meer regio’s zijn waar verbrandingsmotoren beter passen. Daarom blijven wij ons voorlopig daar ook op focussen.’’
Mazda richt zich wat ontwikkeling betreft dan ook vooral op het efficiënter en schoner maken van bestaande motoren. ‘’Diesel blijft daarbij niet achter. Die motoren hebben nog altijd een toekomst. In feite werken we voortdurend aan het bouwen van de ideale dieselmotor.’’