Volkswagen zet rem op verbrandingsmotor

De Volkswagen Groep zal binnen tien jaar beginnen met het definitief uitbannen van de verbrandingsmotor. “In het jaar 2026 begint de laatste productiefase op een verbrandingsplatform. De klimaatdoelen van Parijs kunnen alleen gehaald worden als er in 2050 geen enkele auto met zo’n motor meer door onze straten rijdt.”

impulsE

“Dat betekent dat de laatste modellen die nog met een benzine- of dieselmotor geleverd worden in de jaren 2030 zullen verschijnen en dat het allerlaatste voertuig met een verbrandingsmotor rond 2040 verkocht kan worden. Dan gaat het stopbord definitief omhoog.’’ 

Die voorspelling deed Michael Jost, hoofd strategische ontwikkeling bij het merk Volkswagen, tijdens een door Handelsblatt georganiseerde Duitse Auto Top. Uit Jost’s woorden bleek eens te meer dat de Duitse groep niet alleen volop inzet op elektrische auto’s maar op middellange termijn ook exclusief voor die vorm van aandrijving zal kiezen. 

Zijn voorspellingen komen voort uit de praktische gang van zaken bij het op de markt zetten van een nieuw model. De ontwikkeling daarvan kost minstens zeven jaar dus de grondslagen voor wat er in 2026 van de band rolt worden nu al gelegd. “In Wolfsburg wordt nu al vanaf 2050 terug gerekend,’’ stelt Handelsblatt dan ook. 

Volkswagen zet rem op verbrandingsmotor - Automobielmanagement.nl

Volkswagen zet rem op verbrandingsmotor

De Volkswagen Groep zal binnen tien jaar beginnen met het definitief uitbannen van de verbrandingsmotor. “In het jaar 2026 begint de laatste productiefase op een verbrandingsplatform. De klimaatdoelen van Parijs kunnen alleen gehaald worden als er in 2050 geen enkele auto met zo’n motor meer door onze straten rijdt.”

impulsE

“Dat betekent dat de laatste modellen die nog met een benzine- of dieselmotor geleverd worden in de jaren 2030 zullen verschijnen en dat het allerlaatste voertuig met een verbrandingsmotor rond 2040 verkocht kan worden. Dan gaat het stopbord definitief omhoog.’’ 

Die voorspelling deed Michael Jost, hoofd strategische ontwikkeling bij het merk Volkswagen, tijdens een door Handelsblatt georganiseerde Duitse Auto Top. Uit Jost’s woorden bleek eens te meer dat de Duitse groep niet alleen volop inzet op elektrische auto’s maar op middellange termijn ook exclusief voor die vorm van aandrijving zal kiezen. 

Zijn voorspellingen komen voort uit de praktische gang van zaken bij het op de markt zetten van een nieuw model. De ontwikkeling daarvan kost minstens zeven jaar dus de grondslagen voor wat er in 2026 van de band rolt worden nu al gelegd. “In Wolfsburg wordt nu al vanaf 2050 terug gerekend,’’ stelt Handelsblatt dan ook.