Dat blijkt uit de meest recente rapportage van de instantie. De jaarlijkse peiling door de ADAC bestaat sinds 1973 en geldt in Duitsland als de belangrijkste statistische analyse op het gebied van betrouwbaarheid.

De Duitse evenknie van de ANWB verwerkte circa een half miljoen hulpverleningen om tot haar conclusies te komen. De analyse had betrekking op auto’s van één tot zes jaar oud, die gedurende drie opeenvolgende jaren onveranderd gebouwd zijn. Ook moesten ze in Duitsland in één jaar minstens tienduizend keer over de toonbank zijn gegaan. Bepalend voor de ranglijst was het aantal pechgevallen per duizend voertuigen, verdeeld naar modeljaar.

Opvallend in de resultaten is de sterke positie van de BMW Group. Met drie eerste plaatsen in hun respectievelijke klassen en twee lagere podiumplaatsen scoren de modellen beter dan de rest van de Duitse concurrentie. In de middenklasse zijn de X3 en 3-serie goed voor een gouden, respectievelijk bronzen plak. Ook in de onderste middenklasse doet BMW het goed: de 1-serie stijgt van drie naar één. Bij de compactklasse blijft de MINI opnieuw het model waarvoor de ADAC het minste hoeft uit te rukken. Als nummer vijf van de BMW Group is er toepasselijk de 5-serie, goed voor het zilver in de hogere middenklasse.