De vraag naar banden voor nieuwe auto’s staat echter onder druk. Binnen de bandenmarkt stijgt de afzet van 18 inch of meer harder dan de markt als geheel.

Dat meldt Michelin in haar kwartaalbericht. In de eerste drie maanden kon de Franse bandenfabrikant de omzet met 10 procent opvoeren naar 5,6 miljard euro. Het aantal verkochte banden nam met 7,3 procent toe, waaruit valt af te leiden dat de prijzen nu al aan het stijgen zijn. Michelin schrijft de goede resultaten ook toe aan het succes van het nieuwe aanbod aan banden en aan de bijbehorende diensten die het bedrijf haar klanten biedt.

Michelin verwacht dat het hele jaar 2017 niet veel af zal wijken van 2016. De eerste jaarhelft zal vooral onder invloed staan van de hogere vraag vanwege de voorziene prijsstijging terwijl in de tweede helft die hogere prijzen juist de gang van zaken gaan beïnvloeden. De Franse fabrikant gaat er daarbij wel van uit dat het de bandenprijzen later dit jaar inderdaad zal verhogen om de hogere grondstofprijzen op te vangen.