Dat was weer 2,4 procent meer dan in 2015, waarmee Britten nu gemiddeld 800 euro per jaar aan hun auto uitgeven. De Britten zelf kopen steeds meer auto-onderdelen en benodigdheden online. In die sector wordt tegenwoordig al meer besteed dan aan online-winkelen bij de supermarkten.

De groei in de aftermarket is te danken aan de vorig jaar sterk gestegen verkopen van nieuwe auto’s maar ook aan de toenemende betrouwbaarheid waardoor auto’s ouder worden en soms vaker naar de garage moeten. Daar zijn banden, smeermiddelen en filters nog altijd de onderdelen die het meest vervangen worden maar de vraag naar digitale ‘devices’ zoals telematica of bandendruk-sensoren neemt snel toe, meldt de Society of Motor Manufacturers and Traders ter gelegenheid van de tweede aflevering van Automechanika Birmingham.

Omdat die high-tech onderdelen duurder zijn, neemt ook het aan auto-onderhoud besteedde bedrag gestaag toe, denkt de SMMT. De SMMT berekent verder dat de aftermarket in de autosector in Groot-Brittannië nu goed is voor zo’n 347.000 arbeidsplaatsen. Vorig jaar is het aantal banen ook weer met 1.400 toegenomen. "De verdere digitalisering van auto’s en onderdelen biedt tegelijkertijd uitdagingen en kansen voor de sector die er naar streeft de geavanceerde autotechnologie, het op data gebaseerd onderhoud en de veranderde rijgewoonten van de consument bij te houden."