Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie

Kleine en middelgrote leveranciers aan de auto-industrie die niet meegaan in de ontwikkeling van elektrisch aangedreven, digitaal verbonden en met lichtere componenten uitgeruste auto’s, kunnen de komende vijf jaar in financiële problemen komen.

Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie

Hierbij gaat bijvoorbeeld om leveranciers van metalen onderdelen en onderdelen voor uitlaatsystemen. Dat voorspelt kredietverzekeraar Atradius in haar Market Monitor Automotive. De sterke concurrentie op het gebied van innovatie in de auto-industrie en de steeds grotere technische complexiteit van auto’s dwingen leveranciers meer dan ooit prioriteit te geven aan research & development. ‘De financiële druk op bedrijven die zijn gespecialiseerd in klassieke mobiliteit blijft toenemen. Om te overleven in deze zeer competitieve markt moeten zij zichzelf opnieuw uitvinden. Kleine en middelgrote spelers die niet over de capaciteit beschikken om innovaties te ontwikkelen en implementeren krijgen het moeilijk en moeten op zoek naar een financieel sterke partner’, benadrukt Edwin Kuhlman, hoofd acceptatie bij Atradius Nederland.  

Marges kleinere leveranciers gedaald

In de afgelopen jaren is de winstgevendheid van kleinere toeleveranciers in de auto-industrie verslechterd. Hun producten zijn vervangbaar en ze worden daarnaast geconfronteerd met een hoge concurrentiedruk. De marges van deze bedrijven zijn hierdoor afgenomen. ‘In de nabije toekomst zien we nog geen algemene verslechtering van de betalingsrisico’s van individuele leveranciers. Op de middellange termijn neemt de kans op betalingsachterstanden in een aantal marktsegmenten echter toe als bedrijven zich niet aan de nieuwe situatie aanpassen’, aldus Kuhlman. 

Winnende sectoren in ‘nieuwe mobiliteit’

De spelers die in deze dynamische markt als winnaars uit de strijd komen, zijn volgens Atradius vooral bedrijven die deskundig zijn op het gebied van lichtgewicht constructies, batterijfabrikanten, energieleveranciers en softwarebedrijven. Er is sprake van een toenemende behoefte aan leveranciers van kunststoffen waarmee metalen onderdelen in auto’s kunnen worden vervangen om bij te dragen aan een lager gewicht, minder brandstofverbruik en CO2-reductie. Bovendien worden nieuwe energie-efficiënte technologieën op het gebied van verwarming, airconditioning en isolatie steeds vaker toegepast. Door de opmars van elektrisch aangedreven auto’s neemt de vraag naar aanbieders van batterijen en elektriciteit toe.

Op langere termijn zijn er vooral veel kansen voor softwarebedrijven die technologie leveren voor digitaal verbonden ‘connected cars’, zeker als er rechtszekerheid bestaat met betrekking tot autonome aandrijfsystemen. ‘Hoe snel de volledig genetwerkte auto zijn intrede zal doen, is afhankelijk van de snelheid waarmee automobilisten deze nieuwe technologieën zullen omarmen en van het vertrouwen op het gebied van rijveiligheid en privacy- en databescherming’, zegt Kuhlman. ‘Daardoor kan het risico van fabrikanten toenemen, doordat de verantwoordelijkheid van een ongeval met een autonoom bestuurd voertuig bij hen ligt.’

Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie

Kleine en middelgrote leveranciers aan de auto-industrie die niet meegaan in de ontwikkeling van elektrisch aangedreven, digitaal verbonden en met lichtere componenten uitgeruste auto’s, kunnen de komende vijf jaar in financiële problemen komen.

Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie

Hierbij gaat bijvoorbeeld om leveranciers van metalen onderdelen en onderdelen voor uitlaatsystemen. Dat voorspelt kredietverzekeraar Atradius in haar Market Monitor Automotive. De sterke concurrentie op het gebied van innovatie in de auto-industrie en de steeds grotere technische complexiteit van auto’s dwingen leveranciers meer dan ooit prioriteit te geven aan research & development. ‘De financiële druk op bedrijven die zijn gespecialiseerd in klassieke mobiliteit blijft toenemen. Om te overleven in deze zeer competitieve markt moeten zij zichzelf opnieuw uitvinden. Kleine en middelgrote spelers die niet over de capaciteit beschikken om innovaties te ontwikkelen en implementeren krijgen het moeilijk en moeten op zoek naar een financieel sterke partner’, benadrukt Edwin Kuhlman, hoofd acceptatie bij Atradius Nederland.  

Marges kleinere leveranciers gedaald

In de afgelopen jaren is de winstgevendheid van kleinere toeleveranciers in de auto-industrie verslechterd. Hun producten zijn vervangbaar en ze worden daarnaast geconfronteerd met een hoge concurrentiedruk. De marges van deze bedrijven zijn hierdoor afgenomen. ‘In de nabije toekomst zien we nog geen algemene verslechtering van de betalingsrisico’s van individuele leveranciers. Op de middellange termijn neemt de kans op betalingsachterstanden in een aantal marktsegmenten echter toe als bedrijven zich niet aan de nieuwe situatie aanpassen’, aldus Kuhlman. 

Winnende sectoren in ‘nieuwe mobiliteit’

De spelers die in deze dynamische markt als winnaars uit de strijd komen, zijn volgens Atradius vooral bedrijven die deskundig zijn op het gebied van lichtgewicht constructies, batterijfabrikanten, energieleveranciers en softwarebedrijven. Er is sprake van een toenemende behoefte aan leveranciers van kunststoffen waarmee metalen onderdelen in auto’s kunnen worden vervangen om bij te dragen aan een lager gewicht, minder brandstofverbruik en CO2-reductie. Bovendien worden nieuwe energie-efficiënte technologieën op het gebied van verwarming, airconditioning en isolatie steeds vaker toegepast. Door de opmars van elektrisch aangedreven auto’s neemt de vraag naar aanbieders van batterijen en elektriciteit toe.

Op langere termijn zijn er vooral veel kansen voor softwarebedrijven die technologie leveren voor digitaal verbonden ‘connected cars’, zeker als er rechtszekerheid bestaat met betrekking tot autonome aandrijfsystemen. ‘Hoe snel de volledig genetwerkte auto zijn intrede zal doen, is afhankelijk van de snelheid waarmee automobilisten deze nieuwe technologieën zullen omarmen en van het vertrouwen op het gebied van rijveiligheid en privacy- en databescherming’, zegt Kuhlman. ‘Daardoor kan het risico van fabrikanten toenemen, doordat de verantwoordelijkheid van een ongeval met een autonoom bestuurd voertuig bij hen ligt.’