Onderzoek Clepa: onderdelen zijn niet te vinden

De onafhankelijke handel in vervangingsonderdelen weet vaak niet wat ze precies in huis hebben.

Onderzoek Clepa: onderdelen zijn niet te vinden

Het correct identificeren van die onderdelen is voor hun garage-klanten echter wel verreweg het belangrijkste als ze iets willen bestellen. Liefst 85 procent van alle garage- en herstelbedrijven krijgen door die problemen bij de handel regelmatig verkeerde onderdelen geleverd. Dat leidt er ook toe dat de distributiebedrijven zelf minstens 10 procent overbodige kosten maken.

Dat zijn de voornaamste resultaten van een onderzoek in opdracht van de European Association of Automotive Suppliers CLEPA en de International Federation of Independent Automotive Aftermarket Distributors FIGIEFA. Die organisaties wilden weten wat de actuele situatie is rond wat ze noemen de identificatie van onderdelen in de handelsketen. "Niet in staat zijn om vervangingsonderdelen onmiskenbaar te identificeren blijft een probleem voor de handel in de onafhankelijke aftermarket."
Gemiddeld is 10 procent van de voorraad niet goed herkenbaar en dus traceerbaar. De beide organisaties denken dat de problemen toenemen doordat auto’s technologisch steeds ingewikkelder in elkaar zitten. Ook de digitalisering en het grotere aantallen automodellen spelen eveneens een rol.

Onderzoek Clepa: onderdelen zijn niet te vinden - Automobielmanagement.nl

Onderzoek Clepa: onderdelen zijn niet te vinden

De onafhankelijke handel in vervangingsonderdelen weet vaak niet wat ze precies in huis hebben.

Onderzoek Clepa: onderdelen zijn niet te vinden

Het correct identificeren van die onderdelen is voor hun garage-klanten echter wel verreweg het belangrijkste als ze iets willen bestellen. Liefst 85 procent van alle garage- en herstelbedrijven krijgen door die problemen bij de handel regelmatig verkeerde onderdelen geleverd. Dat leidt er ook toe dat de distributiebedrijven zelf minstens 10 procent overbodige kosten maken.

Dat zijn de voornaamste resultaten van een onderzoek in opdracht van de European Association of Automotive Suppliers CLEPA en de International Federation of Independent Automotive Aftermarket Distributors FIGIEFA. Die organisaties wilden weten wat de actuele situatie is rond wat ze noemen de identificatie van onderdelen in de handelsketen. "Niet in staat zijn om vervangingsonderdelen onmiskenbaar te identificeren blijft een probleem voor de handel in de onafhankelijke aftermarket."
Gemiddeld is 10 procent van de voorraad niet goed herkenbaar en dus traceerbaar. De beide organisaties denken dat de problemen toenemen doordat auto’s technologisch steeds ingewikkelder in elkaar zitten. Ook de digitalisering en het grotere aantallen automodellen spelen eveneens een rol.