Nederlanders onbekend met nieuwe regels winterbanden in Duitsland

Per 1 januari worden de regels voor het gebruik van winterbanden in Duitsland aangescherpt, maar volgens onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag is 86 procent van de Nederlandse automobilisten daar niet van op de hoogte.

Nederlanders onbekend met nieuwe regels winterbanden in Duitsland

Vanaf komend jaar volstaat de aanduiding M+S niet meer als kwalificatie voor winterband, maar is het zogenaamde sneeuwvlokjessymbool verplicht op alle nieuwe winter- en vierseizoenenbanden. 

De Duitse overheid verplicht het symbool vanaf 1 januari op alle banden die vanaf dan worden geproduceerd en gemonteerd om in de winterperiode op de openbare weg te gebruiken. De boete bedraagt minimaal 60 euro. Onderzoeksbureau Markteffect vroeg in opdracht van Bovag aan 1.026 Nederlandse automobilisten of zij bekend zijn met de nieuwe regels. Van de personen die aangaven deze winter door Duitsland te gaan rijden is 14 procent op de hoogte, 30 procent weet dat er wel iets wijzigt, maar niet wat en 56 procent zegt helemaal geen weet van de nieuwe regels te hebben. 93 procent denkt bovendien met de markering M+S wel gewoon te voldoen aan de aanstaande Duitse wetgeving. Bijna zes op de tien respondenten weet niet of hun eigen banden zijn voorzien van het sneeuwvlokje en zelfs driekwart kan niet zeggen of er wel of niet M+S op de band staat.

Vier millimeter

M+S staat voor ‘modder en sneeuw’, ‘mud and snow’ of ‘Matsch und Schnee’ en fabrikanten kunnen dit naar eigen inzicht als aanduiding op de zijkant van hun banden afdrukken. Om het sneeuwvlokjes- of ‘Alpine’symbool te mogen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden (de snow grip index). M+S komt voort uit markeringen die voorheen voornamelijk voor terreinbanden werden gehanteerd. Alle banden die vóór 1 januari 2018 zijn geproduceerd zijn vrijgesteld van de nieuwe Duitse plicht, ongeacht of ze na die datum daadwerkelijk worden gemonteerd; daarmee mag ook nog enkele jaren worden rondgereden. Op de zijkant van alle banden staat een zogenaamde DOT-code, bestaande uit vier cijfers die de week en het jaar van productie weergeven. Indien er door Duitsland wordt gereisd en na de jaarwisseling worden nieuwe banden gemonteerd, moet er dus goed op deze code in combinatie met alleen M+S worden gelet. In Duitsland wordt ook overwogen om een minimale profieldiepte van 4 millimeter voor winterbanden verplicht te stellen, net zoals dat nu al in Oostenrijk en Tsjechië geldt. In andere Europese landen gelden weer afwijkende regels. Het advies voor Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken is te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal 4 millimeter profiel én met het sneeuwvlokjessymbool, zodat tijdens de complete reis overal aan de wet voldaan kan worden.

Nederlanders onbekend met nieuwe regels winterbanden in Duitsland - Automobielmanagement.nl

Nederlanders onbekend met nieuwe regels winterbanden in Duitsland

Per 1 januari worden de regels voor het gebruik van winterbanden in Duitsland aangescherpt, maar volgens onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag is 86 procent van de Nederlandse automobilisten daar niet van op de hoogte.

Nederlanders onbekend met nieuwe regels winterbanden in Duitsland

Vanaf komend jaar volstaat de aanduiding M+S niet meer als kwalificatie voor winterband, maar is het zogenaamde sneeuwvlokjessymbool verplicht op alle nieuwe winter- en vierseizoenenbanden. 

De Duitse overheid verplicht het symbool vanaf 1 januari op alle banden die vanaf dan worden geproduceerd en gemonteerd om in de winterperiode op de openbare weg te gebruiken. De boete bedraagt minimaal 60 euro. Onderzoeksbureau Markteffect vroeg in opdracht van Bovag aan 1.026 Nederlandse automobilisten of zij bekend zijn met de nieuwe regels. Van de personen die aangaven deze winter door Duitsland te gaan rijden is 14 procent op de hoogte, 30 procent weet dat er wel iets wijzigt, maar niet wat en 56 procent zegt helemaal geen weet van de nieuwe regels te hebben. 93 procent denkt bovendien met de markering M+S wel gewoon te voldoen aan de aanstaande Duitse wetgeving. Bijna zes op de tien respondenten weet niet of hun eigen banden zijn voorzien van het sneeuwvlokje en zelfs driekwart kan niet zeggen of er wel of niet M+S op de band staat.

Vier millimeter

M+S staat voor ‘modder en sneeuw’, ‘mud and snow’ of ‘Matsch und Schnee’ en fabrikanten kunnen dit naar eigen inzicht als aanduiding op de zijkant van hun banden afdrukken. Om het sneeuwvlokjes- of ‘Alpine’symbool te mogen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden (de snow grip index). M+S komt voort uit markeringen die voorheen voornamelijk voor terreinbanden werden gehanteerd. Alle banden die vóór 1 januari 2018 zijn geproduceerd zijn vrijgesteld van de nieuwe Duitse plicht, ongeacht of ze na die datum daadwerkelijk worden gemonteerd; daarmee mag ook nog enkele jaren worden rondgereden. Op de zijkant van alle banden staat een zogenaamde DOT-code, bestaande uit vier cijfers die de week en het jaar van productie weergeven. Indien er door Duitsland wordt gereisd en na de jaarwisseling worden nieuwe banden gemonteerd, moet er dus goed op deze code in combinatie met alleen M+S worden gelet. In Duitsland wordt ook overwogen om een minimale profieldiepte van 4 millimeter voor winterbanden verplicht te stellen, net zoals dat nu al in Oostenrijk en Tsjechië geldt. In andere Europese landen gelden weer afwijkende regels. Het advies voor Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken is te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal 4 millimeter profiel én met het sneeuwvlokjessymbool, zodat tijdens de complete reis overal aan de wet voldaan kan worden.