VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn

De Nederlandse APK-wetgeving is niet conform de Europese APK-Richtlijn. Dat gaat ten koste van de verkeersveiligheid. VACO vraagt de Tweede Kamer daarom met een petitie om de Europese wetgeving te respecteren. Dat komt neer op de invoering van de binnen Europa afgesproken, uitgebreidere controle van banden.

vaco

Veel automobilisten lopen volgens de VACO onbewust gevaar doordat zij op banden rijden die ongeschikt zijn voor hun voertuig. Binnen de huidige APK wordt hierop niet gecontroleerd, een slechte zaak vindt de branche-organisatie

‘Europa’ schrijft voor dat banden gecontroleerd moeten worden op de belastingindex, het snelheidssymbool en de E-keur. Banden die niet voldoen, tasten de verkeersveiligheid aan en moeten volgens de Europese regels tot APK-afkeur leiden. In tegenstelling tot andere Europese landen, heeft Nederland deze controlepunten niet overgenomen in de APK-wetgeving.

"Dat is onverantwoord", benadrukt de Algemeen secretaris van VACO, Tim van der Rijken. "Wie op verkeerde banden rijdt, neemt een risico. Een ongeval is vaak het gevolg van een combinatie van factoren, maar uit Duitsland weten we dat banden daarin helaas nog al te vaak een belangrijke rol spelen. Het is onbegrijpelijk dat Nederland zich niet aan de Europese regels houdt. Wij roepen de politiek op om haar verantwoordelijkheid te nemen."

De RDW heeft in 2016 duizend voertuigen gecontroleerd. Bij 5,9% voldeden de technische eigenschappen niet. Omgerekend naar alle Nederlandse personenauto’s waarvan de banden minimaal één keer zijn vervangen, betekent dat circa 400.000 voertuigen.

Reacties

Wat jammer nu toch dat de Vaco zich achter(niet genoemde)Duitse bronnen verschuilt. Hoe lang hebben wij in Nederland al de APK? Waar kan uit harde cijfers in Nederland worden afgeleid dat het in ons land met de banden onveilig is. Dit is een vorm van bangmakerij die niet past bij een organisatie zoals de Vaco.

Geplaatst door: A. van Nierop op

Controle van de juiste bandenspanning zou wel eens meer risicovermindering op kunnen leveren dan de type banden controle. Dat eerste hoeft niet voor afgekeurd te worden.Hoeveel garages monteren verkeerde banden? Als dat het probleem is, moet de Vaco daar haar energie op richten. De geschiktheid voor hoge snelheden is nagenoeg overbodig, gezien alle Europese snelheidslimieten. De politie en andere hulpdiensten checken zelf hun banden wel, de enigen die over de max. snelheid mogen gaan.

Geplaatst door: Ron Woods op
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn - Automobielmanagement.nl

VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn

De Nederlandse APK-wetgeving is niet conform de Europese APK-Richtlijn. Dat gaat ten koste van de verkeersveiligheid. VACO vraagt de Tweede Kamer daarom met een petitie om de Europese wetgeving te respecteren. Dat komt neer op de invoering van de binnen Europa afgesproken, uitgebreidere controle van banden.

vaco

Veel automobilisten lopen volgens de VACO onbewust gevaar doordat zij op banden rijden die ongeschikt zijn voor hun voertuig. Binnen de huidige APK wordt hierop niet gecontroleerd, een slechte zaak vindt de branche-organisatie

‘Europa’ schrijft voor dat banden gecontroleerd moeten worden op de belastingindex, het snelheidssymbool en de E-keur. Banden die niet voldoen, tasten de verkeersveiligheid aan en moeten volgens de Europese regels tot APK-afkeur leiden. In tegenstelling tot andere Europese landen, heeft Nederland deze controlepunten niet overgenomen in de APK-wetgeving.

"Dat is onverantwoord", benadrukt de Algemeen secretaris van VACO, Tim van der Rijken. "Wie op verkeerde banden rijdt, neemt een risico. Een ongeval is vaak het gevolg van een combinatie van factoren, maar uit Duitsland weten we dat banden daarin helaas nog al te vaak een belangrijke rol spelen. Het is onbegrijpelijk dat Nederland zich niet aan de Europese regels houdt. Wij roepen de politiek op om haar verantwoordelijkheid te nemen."

De RDW heeft in 2016 duizend voertuigen gecontroleerd. Bij 5,9% voldeden de technische eigenschappen niet. Omgerekend naar alle Nederlandse personenauto’s waarvan de banden minimaal één keer zijn vervangen, betekent dat circa 400.000 voertuigen.

Reacties

Wat jammer nu toch dat de Vaco zich achter(niet genoemde)Duitse bronnen verschuilt. Hoe lang hebben wij in Nederland al de APK? Waar kan uit harde cijfers in Nederland worden afgeleid dat het in ons land met de banden onveilig is. Dit is een vorm van bangmakerij die niet past bij een organisatie zoals de Vaco.

Geplaatst door: A. van Nierop op

Controle van de juiste bandenspanning zou wel eens meer risicovermindering op kunnen leveren dan de type banden controle. Dat eerste hoeft niet voor afgekeurd te worden.Hoeveel garages monteren verkeerde banden? Als dat het probleem is, moet de Vaco daar haar energie op richten. De geschiktheid voor hoge snelheden is nagenoeg overbodig, gezien alle Europese snelheidslimieten. De politie en andere hulpdiensten checken zelf hun banden wel, de enigen die over de max. snelheid mogen gaan.

Geplaatst door: Ron Woods op