Volgens vandaag bekend gemaakte, voorlopige cijfers van ’s werelds grootste toeleverancier aan de auto-industrie daalde de totale concernomzet in 2009 met zestien procent, naar circa 38 miljard euro. Bovendien was er voor het eerst in zestig jaar verlies: drie à vier procent van de omzet.

De divisie Automotive Technology sluit 2009 af met een omzet van 21.7 miljard euro. De verkopen gingen er vorig jaar met achttien procent achteruit. De daling was ingecalculeerd, gezien de mondiale malaise in de autowereld. Volgens Bosch-topman Franz Fehrenbach is het herstel inmiddels ingetreden. Sinds afgelopen najaar is het resultaat op peil gebleven. Hij zegt daarom met enig optimisme vooruit te kijken. In het Verre Oosten (China, India) en de VS krabbelt de autoproductie overeind. Ook in Europa verwacht Bosch herstel, ondanks het aflopen van de diverse sloopregelingen. Al met al hoopt Bosch in 2010 de verkopen bij de divisie Automotive Technology met ten minste tien procent op te krikken. Lastig zal 2010 in ieder geval worden, verwacht Fehrenbach. Om weer op het niveau van 2007 uit te komen, is een omzetplus van dertig procent nodig. Het bedrijf streeft ernaar zijn divisie Automotive Technology in 2012 weer op dat pre-crisispeil hebben.

Bij de Bosch Group leed de divisie Automotive Technology, goed voor twee derde van de totale omzet, in 2008 de grootste verliezen. De tak leverde toen zeven procent omzet in. De totale omzet van de groep daalde in 2008 met bijna drie procent, goed voor ongeveer 45 miljard euro.