De toenemende concurrentie op de Europese markt, de hoge ontwikkelkosten van nieuwe modellen en de aanhoudend dure Japanse yen liggen ten grondslag aan het besluit. "Door de dure yen moesten we de auto’s tientallen procenten duurder inkopen omdat ze allemaal in Japan worden gebouwd. We hebben ze uiteindelijk dan ook in prijs moeten verhogen. Dan blijft een reactie op de verkoopresultaten natuurlijk niet uit", aldus de aangeslagen directeur Eric Prent van Daihatsu Holland. "Het liep al een tijd niet lekker (Daihatsu verkocht in 2010 nog maar tweeduizend auto’s, meer dan de helft minder dan in 2009, red.) dus je houdt rekening met een reactie. Maar als het dan zo gebeurt, schrik je enorm. Bij de dealers is het ook als een bom ingeslagen."
De levering van onderdelen en de service- en andere aftersalesactiviteiten zullen gewoon worden voortgezet. aldus Prent. Hij zegt met de dealers tot afspraken te willen komen zodat zij zoveel mogelijk geholpen worden. "We zullen ze tegemoet komen met gunstige condities." De dealers zijn vanmiddag voor een vergadering bijeengeroepen. Het kantoor van de importeur in Vianen (voor 35 procent eigendom van Daihatsu Motor Company) is vanochtend geïnformeerd. Het personeelsbestand van 23 man zal in de komende tijd geleidelijk aan worden afgebouwd. Er zijn nu geen gedwongen ontslagen aangekondigd, weet woordvoerder Van Noort.

Voorzitter Frank van der Weide van de Daihatsu-dealers prijst de presentatie van Eric Prent. "Hij heeft een goed verhaal gehouden. Het was een donderslag bij heldere hemel, temeer dat we in april nog een nieuw model krijgen. Maar de dealers hebben het professioneel opgepakt. Wij moeten nu in de komende tijd ons plan trekken. De dealers zitten niet in zak en as want gelukkig hebben we een enorm trouwe klantenkring. We zullen ons blijvend richten op goede service."  Het dealerbestuur en Daihatsu Holland zullen maandag 17 januari vergaderen over zo gunstig mogelijke afspraken voor de tijd vanaf nu.
De Europese markt voor compacte auto’s kenmerkt zich de laatste jaren door een steeds groter wordend merken- en modellenaanbod. Waar het a-segment tien jaar geleden nog werd gedomineerd door enkele merken, zijn er momenteel minstens twaalf merken actief in dit segment. Hierdoor heeft Daihatsu zijn marktaandeel zien slinken, ondanks dat de vraag naar compacte auto’s de laatste jaren sterk is gestegen.
In Europa gelden voor auto’s de strengste eisen als het gaat om veiligheid en de gevolgen voor het milieu. Om in de toekomst nieuwe modellen op de markt te kunnen blijven brengen die voldoen aan deze strenge eisen, zal Daihatsu hoge research & developmentkosten moeten maken. Rekening houdend met de toenemende concurrentie in de compacte segmenten en met het huidige economische klimaat, waarin de Japanse yen ten opzichte van de euro al geruime tijd ongekend duur is, ziet Daihatsu Motor Company onvoldoende perspectief in de autoverkoop in Europa. Begin 2013 zal er daarom een einde komen aan de verkoop van nieuwe Daihatsu’s in Europa.

Daihatsu is opgericht in 1907 en is gespecialiseerd in zuinige en compacte auto’s. Vanaf 1978 is Daihatsu actief op de Nederlandse markt en sindsdien zijn er van het merk in ons land al meer dan tweehonderdduizend auto’s verkocht. Vanaf 2013 zal Daihatsu zich in Europa enkel nog concentreren op de levering van onderdelen en op de voortzetting van de service- en aftersalesactiviteiten en garantie ten behoeve van de Daihatsu-rijders. In de landen buiten Europa waar Daihatsu nu actief is, zal de autoverkoop onveranderd worden voortgezet.

Daihatsu is sinds 1967 verbonden met Toyota en sinds 1998 is Toyota de meerderheidsaandeelhouder. Het besluit van Daihatsu is evenwel volledig zelfstandig genomen. Toyota zou hierin geen bemoeienis hebben gehad.