Nederlandse dealerholdings versterken marktpositie

De grootste Nederlandse dealerholdings domineren de automarkt. De 50 allergrootste holdings namen vorig jaar ruim 59 procent van de totale autoverkoop voor hun rekening, de Top-100 klom zelfs naar een marktaandeel van ruim 73 procent. De winsten van de topholdings namen over 2016 ook flink toe.

Nederlandse dealerholdings versterken marktpositie

Dit en meer volgt uit de jongste uitgave van het jaarlijks dealerholdingonderzoek van onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

De Nederlandse dealerholdings hebben hun marktpositie in het afgelopen jaar spectaculair behoorlijk versterkt. De expansiedrift van deze topbedrijven heeft in ruim tien jaar tijd geleid tot bijna een verdubbeling van het marktaandeel van deze topbedrijven. In 2004 hadden de 50 grootste dealers nog maar een derde van de automarkt in handen, nu is dat al bijna 60 procent. Vanaf de 2013-editie is dit onderzoek uitgebreid tot 100 holdings. Het totale marktaandeel van de Top-100 was in 2013 nog 64,7 procent. Vorig jaar klom dat naar 73,4 procent, een toename waaraan vooral ook de bovenste tien autoholdings een belangrijke bijdrage leveren. Allen al de Top-10 was in 2016 goed voor bijna 30 procent van de totale Nederlandse markt. 

Het aandeel
(in %) van de 10/50/100 grootste dealerholdings in de totale nieuwverkoop
(personen- en bestelauto’s) in Nederland.
 






















































































 

Top-10



Top-50



Top-100



2004



17,5%



33,5%



 



2005



19,0%



38,7%



 



2006



19,1%



40,1%



 



2007



21,1%



42,0%



 



2008



21,5%



42,9%



 



2009



23,2%



44,3%



 



2010



23,4%



45,5%



 



2011



22,9%



46,1%



 



2012



24,4%



50,0%



 



2013



24,7%



52,2%



64,7%



2014



25,7%



53,6%



66,1%



2015



27,8%



54,8%



68,3%



2016



29,7%



59,3%



73,4%



Bron: Aumacon Dealerholding Top-50/-100  

Stern vast op één, Van Mossel stoomt op
De soevereine nummer één van Nederland – de beursgenoteerde Stern Groep – verkocht vorig jaar 27.331 nieuwe (bestel)auto’s; 6,4 procent minder dan in 2015. De totaalmarkt daalde vorig jaar overigens met 10,6 procent. Op plek twee en drie respectievelijk Van Mossel Automotive Groep (+14,7%) en PGA Nederland (-10,8%). Van Mossel realiseert van de top drie wel veruit het hoogste verkoopaantal per vestiging (729 stuks per vestiging). Stern Groep (369 stuks/vestiging) en PGA Nederland (358 stuks) noteren een aanzienlijk geringere output per vestiging. Stern noteerde in 2016 het hoogste jaarwinst van de drie (resultaat voor belasting: 15,4 miljoen euro), gevolgd door PGA (13,4 miljoen euro) en Van Mossel (10,4 miljoen euro).

De Dealerholding Top-100 kent zes nieuwe ‘gezichten’. Allereerst het nieuw ontstane Henri & Herman op plek 26, een voortzetting van Stam-Nefkens. Verder een vijftal vooral autonoom groeiende holdings: AutoKievit (39), Autogroep (64), Auto Poppe (93), Ruesink (94) en Mengelers (97).

Dertiende editie
Het complete onderzoekrapport is te bestellen via aumacon.nl. In de exclusieve, gebonden boekuitvoering van 224 pagina’s wordt niet alleen een overzicht gegeven van de commerciële cijfers, maar vindt de lezer ook financiële bedrijfsinformatie, leveranciers – en contactgegevens alsmede inzicht in de ontstaansgeschiedenis van de bedrijven. Er wordt bovendien een compleet overzicht gegeven van alle vestigingen, waarbij per vestiging onder meer contactgegevens, managersnaam, eigendom- en merkinformatie wordt weergegeven. Daarnaast is een analyse opgenomen van de Nederlandse automarkt.



























































2016 2015  
1 1 Stern
Groep
2 3 Van
Mossel Automotive Groep
3 2 PGA
Nederland
4 4 Dealer
Groep Pon
5 5 Broekhuis
Holding
6 6 Louwman
Dealer Group
7 8 Amega
8 13 Autohaag
Zeeuw
9 9 Wensink
Automotive
10 15 VKV
Groep

 

Nederlandse dealerholdings versterken marktpositie - Automobielmanagement.nl

Nederlandse dealerholdings versterken marktpositie

De grootste Nederlandse dealerholdings domineren de automarkt. De 50 allergrootste holdings namen vorig jaar ruim 59 procent van de totale autoverkoop voor hun rekening, de Top-100 klom zelfs naar een marktaandeel van ruim 73 procent. De winsten van de topholdings namen over 2016 ook flink toe.

Nederlandse dealerholdings versterken marktpositie

Dit en meer volgt uit de jongste uitgave van het jaarlijks dealerholdingonderzoek van onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

De Nederlandse dealerholdings hebben hun marktpositie in het afgelopen jaar spectaculair behoorlijk versterkt. De expansiedrift van deze topbedrijven heeft in ruim tien jaar tijd geleid tot bijna een verdubbeling van het marktaandeel van deze topbedrijven. In 2004 hadden de 50 grootste dealers nog maar een derde van de automarkt in handen, nu is dat al bijna 60 procent. Vanaf de 2013-editie is dit onderzoek uitgebreid tot 100 holdings. Het totale marktaandeel van de Top-100 was in 2013 nog 64,7 procent. Vorig jaar klom dat naar 73,4 procent, een toename waaraan vooral ook de bovenste tien autoholdings een belangrijke bijdrage leveren. Allen al de Top-10 was in 2016 goed voor bijna 30 procent van de totale Nederlandse markt. 

Het aandeel
(in %) van de 10/50/100 grootste dealerholdings in de totale nieuwverkoop
(personen- en bestelauto’s) in Nederland.
 






















































































 

Top-10



Top-50



Top-100



2004



17,5%



33,5%



 



2005



19,0%



38,7%



 



2006



19,1%



40,1%



 



2007



21,1%



42,0%



 



2008



21,5%



42,9%



 



2009



23,2%



44,3%



 



2010



23,4%



45,5%



 



2011



22,9%



46,1%



 



2012



24,4%



50,0%



 



2013



24,7%



52,2%



64,7%



2014



25,7%



53,6%



66,1%



2015



27,8%



54,8%



68,3%



2016



29,7%



59,3%



73,4%



Bron: Aumacon Dealerholding Top-50/-100  

Stern vast op één, Van Mossel stoomt op
De soevereine nummer één van Nederland – de beursgenoteerde Stern Groep – verkocht vorig jaar 27.331 nieuwe (bestel)auto’s; 6,4 procent minder dan in 2015. De totaalmarkt daalde vorig jaar overigens met 10,6 procent. Op plek twee en drie respectievelijk Van Mossel Automotive Groep (+14,7%) en PGA Nederland (-10,8%). Van Mossel realiseert van de top drie wel veruit het hoogste verkoopaantal per vestiging (729 stuks per vestiging). Stern Groep (369 stuks/vestiging) en PGA Nederland (358 stuks) noteren een aanzienlijk geringere output per vestiging. Stern noteerde in 2016 het hoogste jaarwinst van de drie (resultaat voor belasting: 15,4 miljoen euro), gevolgd door PGA (13,4 miljoen euro) en Van Mossel (10,4 miljoen euro).

De Dealerholding Top-100 kent zes nieuwe ‘gezichten’. Allereerst het nieuw ontstane Henri & Herman op plek 26, een voortzetting van Stam-Nefkens. Verder een vijftal vooral autonoom groeiende holdings: AutoKievit (39), Autogroep (64), Auto Poppe (93), Ruesink (94) en Mengelers (97).

Dertiende editie
Het complete onderzoekrapport is te bestellen via aumacon.nl. In de exclusieve, gebonden boekuitvoering van 224 pagina’s wordt niet alleen een overzicht gegeven van de commerciële cijfers, maar vindt de lezer ook financiële bedrijfsinformatie, leveranciers – en contactgegevens alsmede inzicht in de ontstaansgeschiedenis van de bedrijven. Er wordt bovendien een compleet overzicht gegeven van alle vestigingen, waarbij per vestiging onder meer contactgegevens, managersnaam, eigendom- en merkinformatie wordt weergegeven. Daarnaast is een analyse opgenomen van de Nederlandse automarkt.



























































2016 2015  
1 1 Stern
Groep
2 3 Van
Mossel Automotive Groep
3 2 PGA
Nederland
4 4 Dealer
Groep Pon
5 5 Broekhuis
Holding
6 6 Louwman
Dealer Group
7 8 Amega
8 13 Autohaag
Zeeuw
9 9 Wensink
Automotive
10 15 VKV
Groep