In vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2016 groeide de omzet uit nieuwverkoop met 8,8 procent. De gemiddelde marge op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s daalde echter van 1.942 euro naar 1.862 euro en het resultaat van de verkoopafdeling bleef stabiel op 2,2 procent. Occasions kregen wederom meer aandacht in het dealerbedrijf, waar gemiddeld 10 gebruikte auto’s per vestiging méér werden verkocht in Q1 tot en met Q3 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde verkoopprijs van een occasion steeg met 320 euro naar 9.940 euro.

Minder gefactureerde uren

De hogere verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s heeft zich in de werkplaats voornamelijk vertaald in 5,4 procent toename in de interne omzet, terwijl de externe omzet juist met 2,3 procent kromp. Dat is vooral te wijten aan inefficiëncy: door de groeiende economie is er weliswaar meer aanbod in de werkplaatsen, maar daardoor zijn monteurs gedurende de dag ook meer bezig met activiteiten die niet gefactureerd worden. Per monteur bedraagt het geprognotiseerde aantal gefactureerde uren voor heel 2017 dan ook 1.246, terwijl dat vorig jaar 1.373 was en in 2015 zelfs nog 1.431.  

Aandacht voor aftersales en nieuwverkoop

"We zien nu dat de beschikbare capaciteit in de werkplaatsen steeds minder rendeert, en dat geeft veel te denken", aldus Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers. "De bezettingsgraad, productiviteit en efficiency blijven afnemen. In het optimaliseren van aftersalesprocessen en het afstemmen daarvan op de toename in werkplaatsdoorgangen laten de dealers momenteel veel kansen liggen. Onze fictieve barometer blijft daarmee op ‘veranderlijk’ staan en verschuift zelfs een beetje in de richting van ‘rain’. De omzetontwikkeling en resultaatontwikkeling van occasions is bemoedigend en nodig, maar de margeontwikkeling op nieuwe auto’s vraagt dringend aandacht, evenals het optimaliseren van de aftersalesprocessen."