De Volvo-dealer windt er geen doekjes om in een interview met Het Financieele Dagblad. "Ik denk dat we terug moeten naar dertig tot veertig procent van het huidige aantal dealers." Van Roosmalen, eigenaar van elf vestigingen van autobedrijven De Beemd en Van Roosmalen met hoofdvestiging in Best, zegt dat veel dealers geen fatsoenlijke boterham meer verdienen. "Niet als ze rekenen met de werkelijke kosten van honderdvijftig euro per verkoopmeter en vijftig euro voor een meter in de werkplaats. Al jaren wordt het verkoopkanaal gesponsord door wat op onderhoud en reparaties wordt verdiend." Voor Volvo zou een sanering van de branche betekenen dat er van de negentig verkooppunten zo’n 25 overblijven. "Daarover hebben we heel open gesprekken met de importeur", zegt de ondernemer. "De grote vraag nu is: hoe gaan we beginnen?"

 

Een gemiddelde dealer verkocht vorig jaar 139 auto’s. Dat is onvoldoende om uit de kosten te komen. De toestand is op de lange termijn onhoudbaar, meent Thomas Edens, sectormanager Automotive van Rabobank Nederland. "Het rendement van een autodealer is nu nul procent. Maar ook buiten de crisis om is het niet veel: 0,7 procent. Dat is ontoereikend om te kunnen blijven investeren. De showroomkosten zijn vaak al zes- tot zevenhonderd euro per verkochte auto." Volgens Edens zou een derde deel van de dealers moeten verdwijnen. Rabobank denkt ook dat autoboulevards hun langste tijd hebben gehad. De dealers zijn er volgens de bank niet in geslaagd zich genoeg van elkaar te onderscheiden.

 

Kwikfit, 123Auto en Profile Tyre Center zijn een grote concurrent op de onderhoudsmarkt. De dealer heeft een extra probleem omdat hij in de ogen van het publiek duur is. Bovag erkent dat het verkoopapparaat van de autosector op zijn kop moet maar de afdeling autodealers van Bovag ziet in het in maart gepubliceerde rapport toch een toekomst voor iedereen.