Inmiddels hebben vijftig van hen de regeling geaccepteerd. Suzuki lijkt het voor gezien te houden in de Verenigde Staten omdat de aldaar eind 2009 geïntroduceerde Kizashi de neerwaartse verkoopspiraal niet heeft kunnen ombuigen. Na in 2007 nog ruim honderdduizend auto’s verkocht te hebben (hoofdzakelijk omgestickerde Daewoo-modellen), staat de teller dit jaar na zeven maanden pas op 13,5 duizend exemplaren. De vertrekregeling van Suzuki bestaat uit een flinke zak geld, in ruil waarvoor de Japanners dan de voorraad onverkochte auto’s, onderhoudsmateriaal en alle showroomdecoratie meenemen.

Officieel zouden er bovenop de honderdvijftig te saneren dealers geen additionele sluitingen gepland zijn. Maar de conclusie is wel dat de spoeling voor het volumemerk met tweehonderd verkooppunten op een markt die dertig keer zo groot is als Nederland, wel erg dun begint te worden. Vergelijkbaar zou zijn dat Suzuki in Nederland zou besluiten dat er hooguit zeven dealers voor de Alto en de Swift et cetera zouden mogen overblijven. (autointernationaal.nl)