Opvallend is verder dat de dealers van Opel, Volkswagen en Audi helemaal onderaan staan op de lijst van dealertevredenheid. Over het algemeen is het zo dat de dealers van de kleinere bijzondere merken (Subaru, Lexus, Saab) hoger scoren dan de volumemerken. Maar Toyota, toch ook een volumemerk, doet het heel goed met een tweede plaats.
De Japanse automerken zetten met twaalf van de 25 hoogst scorende modellen nog steeds de toon als het gaat om algehele tevredenheid. Maar de hoogste totaalscore is voor het merk Mini, gevolgd door Honda, Lexus en Subaru. Ook is er deze keer een prijs voor de beste dealerorganisatie. De dealers van Subaru blijken de meest tevreden klanten te hebben. Naaste concurrenten zijn de dealers van Lexus, Toyota, Volvo en Honda. Van de Europese merken manifesteren vooral Volvo en Mercedes-Benz zich goed, zowel op modellen- als op dealerniveau.
De AutoWeek Tevredenheids Trofee viert dit jaar zijn tienjarig bestaan. Opvallend in al die jaren is dat de verschillen tussen het hoogst en het laagst scorende model steeds kleiner worden. Goos Eilander, directeur van het uitvoerende marktonderzoeksbureau Trendbox, verklaart dat als volgt: "Het is wel vaker gezegd: er zijn geen slechte auto’s meer. In termen van ons onderzoek vertaald: er zijn eigenlijk geen auto’s meer waar de berijders echt ontevreden over zijn." De betrokkenheid van de lezers van AutoWeek bij dit onderzoek is altijd groot. Jaarlijks vullen duizenden automobilisten de uitgebreide vragenlijst via internet in, in de tien jaar nu ruim 175 duizend lezers in totaal. Normaal gaat het om auto’s van de twee voorgaande bouwjaren, maar voor deze jubileumuitgave zijn ook eigenaren van auto’s uit 2001 t/m 2007 voor deelname uitgenodigd. De resultaten van beide groepen werden apart verwerkt.
Hieronder de uitslag van auto’s van de bouwjaren 2008 en 2009. De volledige uitslag is te lezen in AutoWeek nummer 42 en 43, die respectievelijk vanaf woensdag 20 oktober en woensdag 27 oktober in de winkel liggen. De uitslag is binnenkort ook beschikbaar via Autoweek.nl
Categorie: mini/compact
1. Honda Jazz
2. Honda Insight
3. Daihatsu Cuore
Categorie: compacte middenklasse
1. Mini One/Cooper
2. Toyota Prius
3. BMW 1-serie
Categorie: middenklasse
1. Honda Accord
2. Mercedes-Benz C-klasse
3. BMW 3-serie
Categorie: executive
1. BMW 5-serie
2. Volvo V70/XC70
3. Mercedes-Benz E-klasse
Categorie: MPV
1. Peugeot 3008
2. Ford S-Max
3. Toyota Verso
Categorie: SUV
1. Honda CR-V
2. Mitsubishi Outlander
3. Nissan Qashqai
Over-all klassement
1. Honda Jazz
2. Honda Insight
3. Honda CR-V
Merken- en dealeruitslag 2010
|
merken |
|
|
|
dealers |
|
|
|
indexscore |
|
|
|
score |
1 |
Mini |
104,7 |
|
1 |
Subaru |
75 |
2 |
Honda |
103,8 |
|
2 |
Lexus |
73 |
3 |
Lexus |
103,3 |
|
2 |
Toyota |
73 |
3 |
Subaru |
103,3 |
|
2 |
Volvo |
73 |
5 |
Mercedes-Benz |
103,1 |
|
2 |
Honda |
73 |
5 |
Toyota |
103,1 |
|
6 |
Mercedes-Benz |
72 |
5 |
BMW |
103,1 |
|
6 |
Saab |
72 |
8 |
Mazda |
102,8 |
|
8 |
Suzuki |
71 |
9 |
Lancia |
101,4 |
|
9 |
Skoda |
70 |
10 |
Volvo |
101,3 |
|
9 |
Daihatsu |
70 |
11 |
Mitsubishi |
100,8 |
|
9 |
Mazda |
70 |
12 |
Audi |
100,7 |
|
12 |
BMW |
69 |
12 |
Daihatsu |
100,7 |
|
13 |
Mitsubishi |
68 |
14 |
Dacia |
100,3 |
|
14 |
Hyundai |
67 |
15 |
Fiat |
100,1 |
|
14 |
Fiat |
67 |
16 |
Skoda |
99,9 |
|
14 |
Mini |
67 |
17 |
Renault |
99,4 |
|
17 |
Peugeot |
66 |
18 |
Nissan |
99,2 |
|
17 |
Alfa Romeo |
66 |
19 |
Saab |
99,1 |
|
17 |
Renault |
66 |
20 |
Volkswagen |
98,9 |
|
17 |
Seat |
66 |
21 |
Hyundai |
98,8 |
|
21 |
Nissan |
65 |
22 |
Seat |
98,7 |
|
22 |
Citroen |
63 |
22 |
Suzuki |
98,7 |
|
22 |
Ford |
63 |
24 |
Ford |
98,3 |
|
24 |
Kia |
62 |
25 |
Peugeot |
98,0 |
|
24 |
Dacia |
62 |
25 |
Alfa Romeo |
98,0 |
|
26 |
Opel |
60 |
27 |
Citroën |
97,4 |
|
26 |
Volkswagen |
60 |
28 |
Kia |
95,0 |
|
28 |
Audi |
59 |
28 |
Opel |
95,0 |
|
29 |
Lancia |
57 |
|
|
|
|
|
Gemiddeld |
67 |