Hij wordt voor het eerst aan het publiek getoond op de IAA van Frankfurt. De stadsauto beschikt over een gewichtbesparend aluminium space frame en vleugeldeuren. Hij is 3,04 meter lang en 1,39 meter breed terwijl de hoogte 1,20 meter bedraagt. De bestuurder zit net als in een Formule1 racewagen in een kuipstoel in het midden van de auto. De Nils weegt als concept zo’n 460 kilo.

De elektromotor heeft een constant vermogen van 20 pk en een trekkracht van 130 Nm. Het piekvermogen bedraagt 34 pk. De lithium/ion accu’s bieden een actieradius van 65 kilometer. Dat klinkt bescheiden, maar Volkswagen stelt dat van de zakelijke reizigers driekwart dagelijks maximaal 25 kilometer aflegt. Daarvan pakt 60 procent de auto en 90 procent zit vervolgens alleen in de auto.

De accu’s zijn in minder dan twee uur volledig oplaadbaar. Zij wegen slechts 19 kilo en zijn achterin de Volkswagen geplaatst. Nils doet er 11 seconden over om de 100 km/u te halen en kan een topsnelheid bereiken van 130 km/u. De Nils kan worden beschouwd als Volkswagens visie op stedelijke mobiliteit. De ontwikkeling is ondersteund door het Duitse ministerie van Transport, Bouwnijverheid en Stedelijke ontwikkeling. 

De Nils is net als de Up onder meer uitgevoerd met City Emergency Braking, dat zelf remt als er een ongeluk dreigt. Verder is er een 7-inch TFT scherm aan boord dat informatie geeft over de energiestoom en de actieradius. Ook is er een Portable Infotaiment Device, dat zorgt voor telefoon navigatie en entertainmentfuncties. Ook de Eco modus kan er mee worden geselecteerd en bovendien kan worden bekeken welke bestemmingen er met de resterende energie kunnen worden bereikt.

Niet alleen de zitpositie van de bestuurder is door de Formule 1 geïnspireerd, ook de wielophanging met dubbele wishbones en vrij liggende wielen doet aan een racewagen denken. De bestuurder zit op een kuipstoel met zicht op een cockpit met digitale instrumenten. De genoemde aluminium spaceframe werkt als een beschermende veiligheidscel.

Voor de rest heeft Volkswagen geprobeerd de auto zo simpel mogelijk te houden. Door zijn lage gewicht heeft de auto bijvoorbeeld geen stuurbekrachtiging nodig. De spiegels zijn alleen handmatig verstelbaar. “In een interieur van slechts 61 centimeter breed, is dat geen nadeel", aldus een woordvoerder van Volkswagen. Het was de bedoeling om de Nils tot 8 september onder de pet te houden. Op die datum organiseert Volkswagen namelijk een groot festijn in Berlijn waar de elektrische conceptstudie zijn werelddebuut zou maken. Maar de eerste foto’s zijn dus inmiddels voortijdig uitgelekt.