Nieuwe Dacia Lodgy: luxere mpv voor 15 mille

Dacia introduceert vandaag in Marokko de Lodgy aan de Nederlandse vakpers. Naast de Logan, Sandero en de Duster vult de mpv Lodgy het productgamma aan. Dacia zegt met dit model aan de behoefte te voldoen van gezinnen die op zoek zijn naar een ruime, veelzijdige maar budgetvriendelijke auto.

Met 4,50 m lengte en een breedte van 1,75 m is hij een volwaardige mpv in het C-segment, terwijl zijn prijs past bij een mpv uit het B-segment, vindt de fabrikant.  De bumpers en de grille zijn voorbeelden van de nieuwe visuele identiteit van Dacia. In Nederland komt de Dacia Lodgy op de markt met keuze uit drie motoren: de nieuwe 1.2 TCe 115 benzinemotor en de dCi 90 en de dCi 110 dieselmotoren, waarbij de dCi 90 in de bijtellingcategorie van twintig procent valt. De Lodgy is in Nederland vanaf juni 2012 te bestellen bij de Dacia-dealer en wordt vanaf september leverbaar met een consumentenprijs vanaf vijftienduizend euro.  De meerprijs voor een zevenzitsuitvoering, want die is er ook, is negenhonderd euro.

Dacia begint inmiddels ook met updrading want voor het eerst rust het budgetmerk een model uit met een Media Nav multimediasysteem (voor 495 euro meerprijs). Het systeem geïntegreerd in de middenconsole. Dacia beleeft met de Lodgy nog een primeur: de snelheidsbegrenzer.

De nieuwe Lodgy is het zevende model van Dacia. Hij komt in het voorjaar in Europa en in Noord-Afrika op de markt en daarna ook in andere delen van de wereld. De auto behoort tot het zogenoemde entry-programma van de Renault Groep. Het gamma kenmerkt zich door een aanbod betrouwbare en robuuste  producten met een ‘onovertroffen prijs-prestatieverhouding’ in hun respectievelijke klasse, aldus Renault.

De Roemeense Renault-dochter verkocht in 2011 wereldwijd ruim achthonderdduizend personen- en bedrijfsauto’s. Dacia eindigde in februari 2012 op de eerste plaats in een enquête over betrouwbaarheid. De enquête werd onder dertigduizend klanten gehouden door consumentenbonden van vijf Europese landen. Op de Nederlandse markt zijn er vanaf de introductie van het merk (in 2005) bijna 22,5 duizend Dacia’s geregistreerd. In Nederland heeft het merk een schare zeer trouwe fans die jaarlijks bijeenkomen op de Dacia Fan Dag. De zesde editie daarvan vindt dit jaar plaats.

De Lodgy wordt geproduceerd in de gloednieuwe fabriek in Tanger (Marokko) die voor Dacia en Renault zowel de Europese als de Noord-Afrikaanse markt bedient. De fabriek begint met een productiecapaciteit van 170 duizend auto’s per jaar maar uiteindelijk zullen er tot vierhonderdduizend auto’s per jaar van de band moeten gaan lopen. In de relatief milieuvriendelijke fabriek in Tanger is één miljard euro geïnvesteerd.

 

Nieuwe Dacia Lodgy: luxere mpv voor 15 mille - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Dacia Lodgy: luxere mpv voor 15 mille

Dacia introduceert vandaag in Marokko de Lodgy aan de Nederlandse vakpers. Naast de Logan, Sandero en de Duster vult de mpv Lodgy het productgamma aan. Dacia zegt met dit model aan de behoefte te voldoen van gezinnen die op zoek zijn naar een ruime, veelzijdige maar budgetvriendelijke auto.

Met 4,50 m lengte en een breedte van 1,75 m is hij een volwaardige mpv in het C-segment, terwijl zijn prijs past bij een mpv uit het B-segment, vindt de fabrikant.  De bumpers en de grille zijn voorbeelden van de nieuwe visuele identiteit van Dacia. In Nederland komt de Dacia Lodgy op de markt met keuze uit drie motoren: de nieuwe 1.2 TCe 115 benzinemotor en de dCi 90 en de dCi 110 dieselmotoren, waarbij de dCi 90 in de bijtellingcategorie van twintig procent valt. De Lodgy is in Nederland vanaf juni 2012 te bestellen bij de Dacia-dealer en wordt vanaf september leverbaar met een consumentenprijs vanaf vijftienduizend euro.  De meerprijs voor een zevenzitsuitvoering, want die is er ook, is negenhonderd euro.

Dacia begint inmiddels ook met updrading want voor het eerst rust het budgetmerk een model uit met een Media Nav multimediasysteem (voor 495 euro meerprijs). Het systeem geïntegreerd in de middenconsole. Dacia beleeft met de Lodgy nog een primeur: de snelheidsbegrenzer.

De nieuwe Lodgy is het zevende model van Dacia. Hij komt in het voorjaar in Europa en in Noord-Afrika op de markt en daarna ook in andere delen van de wereld. De auto behoort tot het zogenoemde entry-programma van de Renault Groep. Het gamma kenmerkt zich door een aanbod betrouwbare en robuuste  producten met een ‘onovertroffen prijs-prestatieverhouding’ in hun respectievelijke klasse, aldus Renault.

De Roemeense Renault-dochter verkocht in 2011 wereldwijd ruim achthonderdduizend personen- en bedrijfsauto’s. Dacia eindigde in februari 2012 op de eerste plaats in een enquête over betrouwbaarheid. De enquête werd onder dertigduizend klanten gehouden door consumentenbonden van vijf Europese landen. Op de Nederlandse markt zijn er vanaf de introductie van het merk (in 2005) bijna 22,5 duizend Dacia’s geregistreerd. In Nederland heeft het merk een schare zeer trouwe fans die jaarlijks bijeenkomen op de Dacia Fan Dag. De zesde editie daarvan vindt dit jaar plaats.

De Lodgy wordt geproduceerd in de gloednieuwe fabriek in Tanger (Marokko) die voor Dacia en Renault zowel de Europese als de Noord-Afrikaanse markt bedient. De fabriek begint met een productiecapaciteit van 170 duizend auto’s per jaar maar uiteindelijk zullen er tot vierhonderdduizend auto’s per jaar van de band moeten gaan lopen. In de relatief milieuvriendelijke fabriek in Tanger is één miljard euro geïnvesteerd.