Dat neemt niet weg, dat tijdens enkele snelle rondes op de nieuwe Miramas testbaan van BMW in Zuid-Frankrijk kon ervaren dat de hybride i8 wel degelijk sportwagenkwaliteiten heeft. "Maar dan op een nieuwe manier benaderd," aldus de Nederlander Jos van As die  verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en afstelling van de onderstellen van alle modellen van de BMW Group. Ook op de rijkwaliteiten van de i8 heeft hij zijn stempel gedrukt en zal dat in de komende maanden nog verder doen. Want volgens Van As zal zijn team zal ook na de wereldpremière van de i8, in september op de IAA in Frankfurt, nog druk bezig zijn met het zetten van de puntjes op de i.

De nieuwe sportwagen biedt drie mogelijkheden: met een druk op de eDrive-knop zorgt de voorin geplaatste elektromotor (96 kW/131 pk) voor de zuiver elektrische aandrijving, met een topsnelheid van 122 km/u. Met een actieradius van 32 km maakt dat het gebruik (bijvoorbeeld in de stad) mogelijk zonder een beroep te doen op de 1,5-liter driecilinderturbomotor die achterin is geplaatst. In de Comfort mode worden beide motoren gecombineerd voor een sportief, maar toch zuinig gedrag. De elektromotor drijft de voorwielen aan en de benzinemotor de achterwielen. Het gecombineerde vermogen is dan 266 kW/362  pk en het koppel bedraagt in totaal 570 Nm. In deze opzet kan de i8 met een volledig opgeladen accu en een volle tank benzine   500 kilometer rijden. In de EcoPro mode, waarbij alle elektrisch functies worden geprogrammeerd op minimaal stroomverbruik, kan de actieradius worden verlengd tot 600 km.

De BMW i8 biedt voor sportieve rijders nog een optie. Door de bedieningspook in de middenconsole in de S-stand te duwen, wordt de Sport-mode geactiveerd. In dat geval kan je met de flippers op het stuur de zestraps transmissie bedienen en reageren de motoren sneller op het gaspedaal, is de besturing scherper en de afstelling van het onderstel, lees dempers, sportief. BMW is vooral trots op het lage gemiddelde gebruik van minder dan 2,5 l/100 km en de CO2-emissie van minder dan 59 gram. Alle gegevens zijn nog niet definitief.  Meer over de BMW i8 en het gesprek met Jos van As in het augustusnummer van AM. (HHemmes)