Op het Driving Business Event van Automobiel Management is dit woensdag 24 september bekendgemaakt. De overwegingen van de jury zijn op het event uitgesproken door jurylid Marien Kreuger, als de vertegenwoordiger van leasemaatschappij Arval. Hieronder de integrale tekst van het juryrapport.
Juryrapport Zakenauto van het Jaar 2015
Het is zo langzamerhand haast vanzelfsprekend dat het ministerie van Financiën een hoofdrol speelt bij de keuze van een nieuwe zakenauto. En dus ook bij deze verkiezing van de Zakenauto van het Jaar 2015. Het gaat zeker niet alleen om kille cijfers maar het zal duidelijk zijn dat het kostenplaatje bij de beoordeling wel met stip staat genoteerd.
De veranderde autobelastingen hebben rond de jaarwisseling voor tumultueuze taferelen in de autoshowrooms gezorgd. Sterker nog: sindsdien ziet het er op de weg anders uit. Daar rijden ontelbaar veel zakelijke rijders tevreden rond in hun plug-in hybride.
Het bijbehorende schokeffect dreunt in Den Haag nog flink door en zal zonder twijfel merkbaar zijn in de Autobrief 2 waar het wachten nog op is, dat wordt de wegenkaart voor het toekomstige fiscale beleid. De autowereld zet zich nu al schrap want je kunt op je vingers natellen dat 2015 een stormachtig jaar wordt. In zekere zin zitten we nu in het oog van de storm.
Dat levert een zeer gevarieerde Top-10 op bij deze verkiezing van de Zakenauto van het Jaar 2015. Vanzelfsprekend loopt het bijtellingvoordeel ook deze keer als een rode draad door de lijst maar gelukkig constateren we ook dat klassieke argumenten zoals prestige, comfort en rijplezier bij de meeste zakelijke rijders nog steeds ook belangrijk zijn. De uitslag levert een mooi rijtje op en er zijn zeker opvallende auto’s bij.
Laten we om te beginnen de nummers tien tot en met zes voor u op een rijtje zetten. Dat zijn de Toyota Prius Plus, de Skoda Octavia, de Volvo V40, de Audi A3 en de Mercedes B-klasse. Misschien wel de opvallendste is de Skoda. De zakelijke rijder kiest steeds gemakkelijker voor het Tsjechische merk en de jury waardeert de kwaliteiten hoog.
Dat brengt ons bij de hoogste noteringen van dit jaar, bij de Top-5 in deze Zakenauto van het Jaar-rangschikking. We beginnen vanzelfsprekend bij de vijfde plek, om de spanning erin te houden. Daar vind je een auto die een flinke opmars maakt: van de tiende plek vorig jaar naar de vijfde positie nu ging de Mercedes E-klasse. En daarmee staat hij in het puntentotaal nipt voor de B-klasse. Het merk met de ster is duidelijk weer aan het klimmen op de verlanglijst van de zakelijke rijder. Het valt de jury op dat het Mercedes-marktaandeel in Nederland wat achter blijft op de rest van Europa, terwijl de importeur toch actiever is geworden. Misschien moet er toch nog steeds wat meer tamtam worden gemaakt voor de modellen, een punt dat op deze plek al eerder is aangestipt. Het kán kennelijk wel want bij de recente introductie van de C-klasse ging het al veel beter.
Maar goed, terug naar de E-klasse. Op het gebied van comfort, rijeigenschappen en veiligheid gaven de juryleden de E-klasse de op één na hoogste score. Vooral het imago vormt voor veel rijders kennelijk nog een drempel om uit hun BMW of Audi te stappen.
Op de vierde plek staat een auto die in deze verkiezing traditioneel een winnaar is. Dan hebben we het over de Volkswagen Golf. Ook deze generatie doet het weer prima als het over de kosten gaat. Die zijn heel voorspelbaar en dat is zonder meer een troefkaart. Maar de lagebijtellingversie van de Golf kwam vrij laat, zonder twijfel tot vreugde van menige concurrent. Daar komt volgens de jury bij dat een nieuw gezicht steeds belangrijker wordt terwijl het Golf-design juist een evolutie is en geen revolutie. Het antwoord van Volkswagen hierop kun je zelf invullen: "Het is goed voor de restwaarde."
Een opvallend moment was de prijsverlaging dit jaar. Gelukkig is die wat slimmer aangepakt dan bij voorgaande gelegenheden. Het lijkt vooral een cosmetische ingreep om de koper naar de showroom te lokken. Op de hardlopers had het minder effect.
Dat brengt ons bij het erepodium. Op de derde positie: de BMW 5-serie. Letterlijk en figuurlijk een vaste waarde en wat je noemt een zéér herkenbare loot aan de stam van BMW. Op zich is dat trouwens ook wat waard. In andere modelseries van het Duitse merk raakt de jury door alle varianten de draad weleens een beetje kwijt. De 5-serie doet het uitstekend als het gaat over uitstraling, rijeigenschappen en motoren. Niet voor niets is het marktaandeel indrukwekkend, terwijl hij zeker niet de goedkoopste is.
De runner-up van deze verkiezing is een verrassing… en toch ook niet: de Renault Clio. Je zou bijna zeggen dat de auto zichzelf verkoopt. Hij ziet er van buiten en van binnen geweldig uit, rijdt heel behoorlijk, de bijtelling is oké en de kosten zijn gunstig. Hij is het rijdende bewijs dat downsizing niet perse pijn hoeft te doen. Na de derde plaats voor de Mégane vorig jaar, staat de Clio deze keer nog een plek hoger, tweede dus. Toch zijn er volgens de jury ook harde noten te kraken. Met name de ‘cadeaucultuur’ richting de rijder stoort veel bedrijven. Stop dat maar in de auto, luidt het advies.
Dat brengt ons bij de nummer één bij de Zakenauto van het Jaar 2015. De winnaar is van een merk dat al vele, vele jaren niet zo hoog scoorde. Hij is een mooie winnaar want hij is honderd procent zakenauto. Over de organisatie zijn overigens best kritische opmerkingen te noteren maar waar het gaat om prestaties, uitstraling, veiligheid en innovatie zijn de juryscores uitstekend. Met zijn plug-in hybride techniek profiteert hij optimaal van de belastingregels en een jurylid omschreef hem als ‘een huldebetoon aan de Nederlandse zakelijke rijder’. De winnaar kon wel eens een trend zetten voor de komende jaren. De zogenoemde stekkerhybriden zijn in opmars. De jury beoordeelt ze op basis van praktijkervaringen: op het wérkelijke verbruik, op de feitelijke stroomkosten en bijvoorbeeld de kosten van een laadpaal. Deze auto heeft dat allemaal keurig voor elkaar.
Waarschijnlijk heeft u inmiddels één en één bij elkaar opgeteld. De winnaar van de Zakenauto van het Jaar 2015 verkiezing is…. de Volvo V60.
De jury feliciteert Volvo Cars Nederland en zijn dealerorganisatie van harte met het behalen van deze eretitel.
Top 10 Zakenauto van het Jaar 2015
Merk/model Puntentotaal
1 VOLVO V60 8194
2 RENAULT CLIO 8041
3 BMW 5-SERIE 7973
4 VOLKSWAGEN GOLF 7879
5 MERCEDES E-KLASSE 7735
6 MERCEDES B-KLASSE 7726
7 AUDI A3 7527
8 VOLVO V40 7417
9 SKODA OCTAVIA 7388
10 TOYOTA PRIUS PLUS Hybrid 7213
Wie wonnen er eerder de titel Zakenauto van het Jaar?
1987 Mercedes-Benz 190
1988 Opel Kadett
1989 VW Golf
1990 BMW 5-serie
1991 Peugeot 405
1992 Opel Vectra
1993 Audi 80
1994 Mazda 626
1995 Ford Mondeo
1996 VW Golf
1997 Audi A4
1998 Volvo S/V70
1999 VW Passat
2000 BMW 3-serie
2001 VW Golf
2002 Peugeot 206
2003 Peugeot 307
2004 Renault Mégane II
2005 BMW 5-serie
2006 Audi A6
2007 Ford Focus
2008 Audi A6
2010 BMW 5-serie
2011 Citroën C4 Picasso
2012 BMW 5-serie
2013 Ford Focus
2014 BMW 3-serie
Tja, zakelijke rijders en plug in hybrides. Velen weten niet eens waar de aansluiting voor de stekker zit…
Volvo verdiend deze 1e plaats gezien de verhoudingen kwaliteit-prijs en beleving.Laten we vooral het milieu niet vergeten.
Goed voor het mileu
Beter voor het rijplezier.
Gefeliciteerd Volvo
heel jammer dat zo een prachtige en grote auto zo ontzettend weinig laadruimte heeft.
Laadruimte bevalt prima, zelfs met gezin met twee kleine kinderen.
“…. weten niet eens waar de stekker zit”. Jaloers? Niet altijd een stekker nodig om op te laden. Mooie auto