Nieuwe technologie in nieuwe generatie BMW 7-Serie

Hoewel de volgende generatie 7-Serie in september op de IAA zijn officiële debuut zal maken, wil BMW nog niets kwijt over het tijdstip van de marktintroductie. Vanuit de VS werd bekend dat hij vandaag (17 april) in Florida aan eigenaren van het huidige model wordt getoond.

Zoiets is een primeur voor Noord-Amerika maar in ons land doet BMW zoiets al langer. We weten verder uit betrouwbare bron, dat genodigden het nieuwe model begin juni in een ‘darkroom’ van BMW’s hoofdkantoor in Rijswijk kunnen bekijken en dat de auto eind oktober bij de dealers arriveert.
AM heeft deze week met de vierde generatie van de 7-Serie kunnen kennismaken (een model verpakt in de bekende zwart-witte ‘pyjama’ en met afgedekt interieur). BMW wilde op zijn Miramas testcircuit laten kennismaken met de innovaties op het gebied van technologie, connectiviteits- en assistentiesystemen, waarmee het vlaggenschip wordt uitgerust. Zo is de carrosserie gemaakt van een combinatie tussen staal, aluminium en cfrp (met koolstofvezel versterkt kunststof, ofwel carbon). Samen met andere maatregelen is de nieuwe 7-Serie honderddertig kilogram lichter dan het uitgaande model. BMW past in de fabriek in Landshut overigens een nieuw, geheim procedé toe voor het vormen van holle ‘buizen’ van cfrp voor de constructie van de cabine. Het is een transitie van technologie uit de BMW i-modellen. Verder komen de nieuwe zescilinder benzinemotoren van de laatste generatie ook beschikbaar voor de 7 in combinatie met een doorontwikkelde versie van de achttraps Steptronic, die kan samenwerken met data van het navigatiesysteem.

 

Remote control parking

Nieuw is verder remote control parking, een functie op de sleutel, waarmee de auto op afstand kan worden geparkeerd in krappe ruimtes, tussen andere auto’s of (garage)muren.

Verder zijn de functies van ConnectedDrive uitgebreid, zoals Automatic Cruise control met speed limit assist, waarbij automatische de maximumsnelheid wordt aangehouden. Ook kan de 7 bijna autonoom rijden door zich te laten leiden door de strepen op de rijbaan. De auto moet echter altijd nog waarschuwen dat de bestuurder de handen (weer) op het stuur moet leggen. Verder kan worden gekozen uit vier functies van ConnectedDrive. Bediening via de iController in de middenconsole, touch control op het display, voice control en, een wereldpremeur,  gesture control. Daarmee kunnen met een beweging van vinger of hand tot acht functies worden gestuurd, zoals bij voorbeeld een binnenkomend telefoongesprek afwijzen door met de hand te wuiven, of het accepteren door met de vinder naar het display te wijzen.

 

Adaptieve luchtvering rondom

Een belangrijk element is de nieuwe technologie die is gebruikt voor het onderstel. De nieuwe 7-Serie is nu ook uitgerust met luchtvering vóór en actieve demping. De Nederlander Jos van As heeft een belangrijk aandeel gehad in de nieuwe technologie en in het op elkaar afstellen van de onderliggende systemen. Hij is als ‘vice-president functional integration and functional design driving dynamics’ verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en afstelling van de onderstellen van alle modellen van de BMW Group. Er is een nieuwe Drive mode, waarin Comfort en Sport automatisch worden gecombineerd afhankelijk van de samenspraak tussen systemen en input van gaspedaal en schakelmomenten. Tijdens de eerste rondes op het testcircuit bewees de nieuwe generatie 7-Serie dat de omschakeling van de ene naar de andere mode moeiteloos en onmerkbaar gebeurt en je een sportief rijgedrag niet uit de weg hoeft te gaan. Desgevraagd zei Van As dat de maatvoering van de nieuwe generatie  niet veel verschilt van die het uitgaande model. "Het gaat om millimeterwerk. Er is zijn limieten, parkeerplaatsen worden niet breder." (HHemmes)

 

 

Nieuwe technologie in nieuwe generatie BMW 7-Serie - Automobielmanagement.nl

Nieuwe technologie in nieuwe generatie BMW 7-Serie

Hoewel de volgende generatie 7-Serie in september op de IAA zijn officiële debuut zal maken, wil BMW nog niets kwijt over het tijdstip van de marktintroductie. Vanuit de VS werd bekend dat hij vandaag (17 april) in Florida aan eigenaren van het huidige model wordt getoond.

Zoiets is een primeur voor Noord-Amerika maar in ons land doet BMW zoiets al langer. We weten verder uit betrouwbare bron, dat genodigden het nieuwe model begin juni in een ‘darkroom’ van BMW’s hoofdkantoor in Rijswijk kunnen bekijken en dat de auto eind oktober bij de dealers arriveert.
AM heeft deze week met de vierde generatie van de 7-Serie kunnen kennismaken (een model verpakt in de bekende zwart-witte ‘pyjama’ en met afgedekt interieur). BMW wilde op zijn Miramas testcircuit laten kennismaken met de innovaties op het gebied van technologie, connectiviteits- en assistentiesystemen, waarmee het vlaggenschip wordt uitgerust. Zo is de carrosserie gemaakt van een combinatie tussen staal, aluminium en cfrp (met koolstofvezel versterkt kunststof, ofwel carbon). Samen met andere maatregelen is de nieuwe 7-Serie honderddertig kilogram lichter dan het uitgaande model. BMW past in de fabriek in Landshut overigens een nieuw, geheim procedé toe voor het vormen van holle ‘buizen’ van cfrp voor de constructie van de cabine. Het is een transitie van technologie uit de BMW i-modellen. Verder komen de nieuwe zescilinder benzinemotoren van de laatste generatie ook beschikbaar voor de 7 in combinatie met een doorontwikkelde versie van de achttraps Steptronic, die kan samenwerken met data van het navigatiesysteem.

 

Remote control parking

Nieuw is verder remote control parking, een functie op de sleutel, waarmee de auto op afstand kan worden geparkeerd in krappe ruimtes, tussen andere auto’s of (garage)muren.

Verder zijn de functies van ConnectedDrive uitgebreid, zoals Automatic Cruise control met speed limit assist, waarbij automatische de maximumsnelheid wordt aangehouden. Ook kan de 7 bijna autonoom rijden door zich te laten leiden door de strepen op de rijbaan. De auto moet echter altijd nog waarschuwen dat de bestuurder de handen (weer) op het stuur moet leggen. Verder kan worden gekozen uit vier functies van ConnectedDrive. Bediening via de iController in de middenconsole, touch control op het display, voice control en, een wereldpremeur,  gesture control. Daarmee kunnen met een beweging van vinger of hand tot acht functies worden gestuurd, zoals bij voorbeeld een binnenkomend telefoongesprek afwijzen door met de hand te wuiven, of het accepteren door met de vinder naar het display te wijzen.

 

Adaptieve luchtvering rondom

Een belangrijk element is de nieuwe technologie die is gebruikt voor het onderstel. De nieuwe 7-Serie is nu ook uitgerust met luchtvering vóór en actieve demping. De Nederlander Jos van As heeft een belangrijk aandeel gehad in de nieuwe technologie en in het op elkaar afstellen van de onderliggende systemen. Hij is als ‘vice-president functional integration and functional design driving dynamics’ verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en afstelling van de onderstellen van alle modellen van de BMW Group. Er is een nieuwe Drive mode, waarin Comfort en Sport automatisch worden gecombineerd afhankelijk van de samenspraak tussen systemen en input van gaspedaal en schakelmomenten. Tijdens de eerste rondes op het testcircuit bewees de nieuwe generatie 7-Serie dat de omschakeling van de ene naar de andere mode moeiteloos en onmerkbaar gebeurt en je een sportief rijgedrag niet uit de weg hoeft te gaan. Desgevraagd zei Van As dat de maatvoering van de nieuwe generatie  niet veel verschilt van die het uitgaande model. "Het gaat om millimeterwerk. Er is zijn limieten, parkeerplaatsen worden niet breder." (HHemmes)