Zakenauto v/h jaar 2016: juryrapport Mercedes C-Klasse

De Mercedes-Benz C-Klasse is vandaag verkozen tot de Zakenauto van het Jaar 2016. Hier de tekst die de jury uitsprak bij de prijsuitreiking in Kasteel Vanenburg in Putten.

 

Dames en heren,

 

De uitslag van deze Zakenauto van het Jaar-verkiezing bewijst eens te meer dat zakelijk autorijden veel gezichten kan hebben. We gaan de top-5 voor u op een rijtje zetten en zelfs op die shortlist staan modellen uit het betaalbare B-segment, uit de klassieke business class segmenten C en D en uit de premium klasse waar je vooral het management in verwacht. Ik kan vast verklappen dat het een verrassende nek aan nek race werd.

 

Om de spanning erin te houden stellen we de beste vijf in de uitslag van dit jaar in willekeurige volgorde aan u voor. Laten we dat dus maar alfabetische doen.

Dan beginnen we bij de A van Audi, om precies te zijn bij de A3. Daarbij springt de plug-in hybride e-tron het meest in het oog. Hij trekt de kar, meent de jury. Zijn fiscale voordeel is een niet te onderschatten troefkaart. Het wordt echter wel spannend om te zien hoe zich dat volgend jaar gaat ontwikkelen want dan worden de kaarten opnieuw geschud en het merk is relatief duur. Met name als je een paar  leuke accessoires bestelt.

 

De volgende die in de top-5 is gekomen is de BMW X5. Een echte liefhebbersauto, zou je denken, maar opvallend genoeg scoort de grote suv maar heel weinig van de zogenoemde emotiepunten in de  jurybeoordeling. De X5 moet het vooral hebben van zijn comfort, de aangenaam hoge zitpositie en veiligheid. En natuurlijk de ruimte. Ook de importeur en dealerorganisatie krijgen een pluim.

 

Dat geldt hetzelfde voor het volgende merken kennelijk ook voor hun nieuwe generatie producten. Mercedes-Benz staat namelijk niet één, maar meteen twee keer in deze ‘eregalerij’ van de Zakenauto van het Jaar-verkiezing.

De dip van een aantal jaren geleden is duidelijk door Mercedes overwonnen. Een quote uit het juryoverleg illustreert dat: "Ze hebben echt begrepen waar de schoen knelde. De prijs is goed, ze rijden prima en het design mag er zijn. Met een mooi pakket accessoires heb je een hele complete auto."

 

Dat laatste gaat dan over de C-klasse. Het zal duidelijk zijn dat de business class C350 e plug-in hybrid dit jaar met name veel aandacht trekt. De grotere E-klasse heeft een meer ingetogen uitstraling maar dat ligt in zijn segment misschien ook voor de hand. Hij scoort net als zijn kleine broer hoog bij de kwaliteit van import en dealers maar natuurlijk ook op het gebied van comfort, rijeigenschappen en veiligheid.  

 

Dat brengt ons tot slot bij de R van Renault. De Clio mag de Benjamin tussen al die grotere zakenauto’s zijn, maar hij scoort in de jury-beoordeling consequent in vrijwel alle opzichten flink veel punten en is bijna onovertroffen in de waardering voor zijn stabiel hoge marktaandeel. Ook de organisatie achter het merk Renault doet het met een consequent beleid keurig.

 

Het compacte succesnummer van Renault maakte het zijn gesoigneerde concurrenten enorm moeilijk. De Clio pakte  zelfs de tweede positie achter de Zakenauto van het Jaar.

 

Want de Zakenauto van het Jaar 2016 is geworden …

 

De Mercedes C-klasse

 

Zakenauto v/h jaar 2016: juryrapport Mercedes C-Klasse - Automobielmanagement.nl

Zakenauto v/h jaar 2016: juryrapport Mercedes C-Klasse

De Mercedes-Benz C-Klasse is vandaag verkozen tot de Zakenauto van het Jaar 2016. Hier de tekst die de jury uitsprak bij de prijsuitreiking in Kasteel Vanenburg in Putten.

 

Dames en heren,

 

De uitslag van deze Zakenauto van het Jaar-verkiezing bewijst eens te meer dat zakelijk autorijden veel gezichten kan hebben. We gaan de top-5 voor u op een rijtje zetten en zelfs op die shortlist staan modellen uit het betaalbare B-segment, uit de klassieke business class segmenten C en D en uit de premium klasse waar je vooral het management in verwacht. Ik kan vast verklappen dat het een verrassende nek aan nek race werd.

 

Om de spanning erin te houden stellen we de beste vijf in de uitslag van dit jaar in willekeurige volgorde aan u voor. Laten we dat dus maar alfabetische doen.

Dan beginnen we bij de A van Audi, om precies te zijn bij de A3. Daarbij springt de plug-in hybride e-tron het meest in het oog. Hij trekt de kar, meent de jury. Zijn fiscale voordeel is een niet te onderschatten troefkaart. Het wordt echter wel spannend om te zien hoe zich dat volgend jaar gaat ontwikkelen want dan worden de kaarten opnieuw geschud en het merk is relatief duur. Met name als je een paar  leuke accessoires bestelt.

 

De volgende die in de top-5 is gekomen is de BMW X5. Een echte liefhebbersauto, zou je denken, maar opvallend genoeg scoort de grote suv maar heel weinig van de zogenoemde emotiepunten in de  jurybeoordeling. De X5 moet het vooral hebben van zijn comfort, de aangenaam hoge zitpositie en veiligheid. En natuurlijk de ruimte. Ook de importeur en dealerorganisatie krijgen een pluim.

 

Dat geldt hetzelfde voor het volgende merken kennelijk ook voor hun nieuwe generatie producten. Mercedes-Benz staat namelijk niet één, maar meteen twee keer in deze ‘eregalerij’ van de Zakenauto van het Jaar-verkiezing.

De dip van een aantal jaren geleden is duidelijk door Mercedes overwonnen. Een quote uit het juryoverleg illustreert dat: "Ze hebben echt begrepen waar de schoen knelde. De prijs is goed, ze rijden prima en het design mag er zijn. Met een mooi pakket accessoires heb je een hele complete auto."

 

Dat laatste gaat dan over de C-klasse. Het zal duidelijk zijn dat de business class C350 e plug-in hybrid dit jaar met name veel aandacht trekt. De grotere E-klasse heeft een meer ingetogen uitstraling maar dat ligt in zijn segment misschien ook voor de hand. Hij scoort net als zijn kleine broer hoog bij de kwaliteit van import en dealers maar natuurlijk ook op het gebied van comfort, rijeigenschappen en veiligheid.  

 

Dat brengt ons tot slot bij de R van Renault. De Clio mag de Benjamin tussen al die grotere zakenauto’s zijn, maar hij scoort in de jury-beoordeling consequent in vrijwel alle opzichten flink veel punten en is bijna onovertroffen in de waardering voor zijn stabiel hoge marktaandeel. Ook de organisatie achter het merk Renault doet het met een consequent beleid keurig.

 

Het compacte succesnummer van Renault maakte het zijn gesoigneerde concurrenten enorm moeilijk. De Clio pakte  zelfs de tweede positie achter de Zakenauto van het Jaar.

 

Want de Zakenauto van het Jaar 2016 is geworden …

 

De Mercedes C-klasse