Citroën zet zwaar in op nieuwe C3 Aircross

Citroën vestigt alle hoop voor het broodnodige herstel op de kleine SUV C3 Aircross die maandag is gelanceerd. “Dit is heel belangrijk want het is het begin van ons SUV-offensief in Europa,” zegt Xavier Peugeot, directeur productie bij het merk uit de PSA-stal.

Citroën zet zwaar in op nieuwe C3 Aircross

Met Citroën gaat het nog steeds slecht. Ondanks het relatieve succes van de C3 stadsauto, waarvan er inmiddels meer dan 100.000 zijn verkocht, lag de wereldwijde afzet in de eerste vier maanden van dit jaar met 319.000 exemplaren opnieuw 15 procent lager dan in 2016. Op de belangrijke Chinese markt kwam Citroën over die periode niet verder dan 32.000 verkochte auto’s. Al met al verkoopt Citroën daarmee nu nog niet de helft van het aantal auto’s dat stalgenoot Peugeot haalt.

"De fout is geweest dat we geen SUV op de markt hebben gebracht," erkende CRO Linda Jackson al eerder. "Met de leuke en interessante C3 Aircross zetten we de eerste stap om dat goed te maken," hoopt zij. Jackson is daarbij wel zo realistisch om de verwachtingen voor de komende twee jaar te temperen. Citroën hoopte eerder in 2018 of hooguit 2019 1,6 miljoen auto’s per jaar te kunnen verkopen waarvan minstens de helft buiten Europa. Jackson denkt nu echter dat Europa zeker goed blijft voor 55 procent van de afzet en dat die 1,6 miljoen vermoedelijk niet gehaald gaat worden.

Citroën zet zwaar in op nieuwe C3 Aircross - Automobielmanagement.nl

Citroën zet zwaar in op nieuwe C3 Aircross

Citroën vestigt alle hoop voor het broodnodige herstel op de kleine SUV C3 Aircross die maandag is gelanceerd. “Dit is heel belangrijk want het is het begin van ons SUV-offensief in Europa,” zegt Xavier Peugeot, directeur productie bij het merk uit de PSA-stal.

Citroën zet zwaar in op nieuwe C3 Aircross

Met Citroën gaat het nog steeds slecht. Ondanks het relatieve succes van de C3 stadsauto, waarvan er inmiddels meer dan 100.000 zijn verkocht, lag de wereldwijde afzet in de eerste vier maanden van dit jaar met 319.000 exemplaren opnieuw 15 procent lager dan in 2016. Op de belangrijke Chinese markt kwam Citroën over die periode niet verder dan 32.000 verkochte auto’s. Al met al verkoopt Citroën daarmee nu nog niet de helft van het aantal auto’s dat stalgenoot Peugeot haalt.

"De fout is geweest dat we geen SUV op de markt hebben gebracht," erkende CRO Linda Jackson al eerder. "Met de leuke en interessante C3 Aircross zetten we de eerste stap om dat goed te maken," hoopt zij. Jackson is daarbij wel zo realistisch om de verwachtingen voor de komende twee jaar te temperen. Citroën hoopte eerder in 2018 of hooguit 2019 1,6 miljoen auto’s per jaar te kunnen verkopen waarvan minstens de helft buiten Europa. Jackson denkt nu echter dat Europa zeker goed blijft voor 55 procent van de afzet en dat die 1,6 miljoen vermoedelijk niet gehaald gaat worden.