Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden ‘sexy’

De Tokyo Motor Show bewijst dat de consument de komende tijd te maken krijgt met EV-rijden 2.0. AM-medewerker Rob van Ginniken doet verslag.

Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden 'sexy'

Een nieuwe stap vooruit waarbij het al lang niet meer draait om de actieradius die een elektrisch aangedreven auto heeft. Dat is al bijna een gepasseerd station, want vier- tot zeshonderd kilometer wordt normaal. Op de stands van het immense Big Sight-tentoonstellingscomplex valt op dat Japanse merken de nieuwe kansen van deze mobiliteitsrevolutie aangrijpen om ‘verloren’ klantengroepen terug te winnen.

Ook in Europa is het een probleem, maar de jongere Japanse generaties haken wel heel massaal af. In die leeftijd is het aantal kandidaten dat opgaat voor een rijbewijs zelfs met een derde teruggelopen de afgelopen vijftien jaar.

Nieuwe EV-concepten met kunstmatige intelligentie, in het oog springende designs en geavanceerde snufjes worden ingezet om de belangstelling terug te krijgen. Dat is voor de autoconcerns van levensbelang in een land waar de consument in rap tempo vergrijst.

Een rondwandeling over de Tokyo Motor Show – tot zondag geopend – maakt duidelijk dat daarbij ook oplossingen voorbijkomen die je in ons deel van de wereld niet snel zult aantreffen. Zoals de Honda Ie-Mobi, een soort minihuisje op wielen dat als extra kamer bij een huis kan dienen voor laten we het noemen ‘broodnodige privacy’. We hebben het hier over een land waar kind en ouder veelal samenwonen op een klein oppervlak.

Op een niveau dat de Europees kan aanspreken maken de Japanse merken de aspirant koper lekker met gesoigneerde designs – denk aan de Mazda Kai alias Mazda 3 – en dubbelgespierde prestaties – denk aan de Nissan IMX die met twee elektromotoren de aanval opent op Tesla – maar ook communicatiefuncties via de artificiële intelligentie in de auto. En videoprojectie op de ruiten van zelfrijdende auto’s. Ook de aaibaarheidsfactor van de beide Honda EV’s is veelbelovend.

Meer over dat alles in de komende uitgave van Automobiel Management magazine. U kunt via deze link een proefabonnement nemen.

Tokyo 

Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden ‘sexy’ - Automobielmanagement.nl

Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden ‘sexy’

De Tokyo Motor Show bewijst dat de consument de komende tijd te maken krijgt met EV-rijden 2.0. AM-medewerker Rob van Ginniken doet verslag.

Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden 'sexy'

Een nieuwe stap vooruit waarbij het al lang niet meer draait om de actieradius die een elektrisch aangedreven auto heeft. Dat is al bijna een gepasseerd station, want vier- tot zeshonderd kilometer wordt normaal. Op de stands van het immense Big Sight-tentoonstellingscomplex valt op dat Japanse merken de nieuwe kansen van deze mobiliteitsrevolutie aangrijpen om ‘verloren’ klantengroepen terug te winnen.

Ook in Europa is het een probleem, maar de jongere Japanse generaties haken wel heel massaal af. In die leeftijd is het aantal kandidaten dat opgaat voor een rijbewijs zelfs met een derde teruggelopen de afgelopen vijftien jaar.

Nieuwe EV-concepten met kunstmatige intelligentie, in het oog springende designs en geavanceerde snufjes worden ingezet om de belangstelling terug te krijgen. Dat is voor de autoconcerns van levensbelang in een land waar de consument in rap tempo vergrijst.

Een rondwandeling over de Tokyo Motor Show – tot zondag geopend – maakt duidelijk dat daarbij ook oplossingen voorbijkomen die je in ons deel van de wereld niet snel zult aantreffen. Zoals de Honda Ie-Mobi, een soort minihuisje op wielen dat als extra kamer bij een huis kan dienen voor laten we het noemen ‘broodnodige privacy’. We hebben het hier over een land waar kind en ouder veelal samenwonen op een klein oppervlak.

Op een niveau dat de Europees kan aanspreken maken de Japanse merken de aspirant koper lekker met gesoigneerde designs – denk aan de Mazda Kai alias Mazda 3 – en dubbelgespierde prestaties – denk aan de Nissan IMX die met twee elektromotoren de aanval opent op Tesla – maar ook communicatiefuncties via de artificiële intelligentie in de auto. En videoprojectie op de ruiten van zelfrijdende auto’s. Ook de aaibaarheidsfactor van de beide Honda EV’s is veelbelovend.

Meer over dat alles in de komende uitgave van Automobiel Management magazine. U kunt via deze link een proefabonnement nemen.

Tokyo