"Dat was ook nodig. Al was het maar omdat zelfs de bestaande rijders die te saai vinden. Bovendien is hun gemiddelde leeftijd 61 jaar, gevoelig veel ouder dan de doorsnee rijder in het D-segment. Met de niéuwe 508 willen we dan ook heel andere doelgroepen bereiken. Jonger om te beginnen. Daarom is de auto veel dynamischer geworden, zowel in design als rijprestaties."

Bij de eerste kennismaking in nota bene het mondaine Monte-Carlo wordt inderdaad rap duidelijk dat de opvallend gedurfde vormgeving van het koetswerk en zéker het interieur uit een geheel ander vaatje tappen.

Peugeot richt zijn pijlen met deze ‘opnieuw uitgevonden’ 508 met name op de zakelijke rijder en de zogenaamde ‘user chooser’. Lees: de ondernemer die gewoon zelf bepaalt wat hij leuk vindt. Toch altijd nog bijna een kwart van de markt, meldt Hesse. Ook de later dit jaar in Parijs te onthullen ‘shooting break’ versie speelt een belangrijke rol bij het terugveroveren van territorium in de autowereld.

"Al tijdens de ontwikkeling van de nieuwe 508 is er intensief contact geweest met de leasewereld en grote fleetowners. Daar is de auto qua uitrusting natuurlijk op afgestemd, maar ook met de totale gebruikskosten en met name de restwaarde verwachten we grote concurrenten als de Passat en Arteon achter ons te laten. Je zult zien dat ook andere grote spelers deze koers gaan varen."

Met de nieuwe 508 neemt Peugeot een letterlijk en figuurlijk opvallend voorschot op de ontwikkelingen die rond 2020 gaan spelen rond de Europese CO2-vlootnorm van 95 gram.
"We bouwen op het relatief lichte EMP2-platform en boeken daarmee zo’n 70 kilogram gewichtswinst. De grootste motor is bovendien een 1,6-liter. Alleen die lage en naar verhouding lichte bouw van de 508 scheelt tegenover een vergelijkbare SUV al 10 tot 20 procent verbruik. En dus uitstoot. Ook voor ondernemingen en andere zakelijke rijders wordt dat aspect steeds belangrijker."

Ook PSA komt niet onder de vrije val van de dieselmotor in Europa uit.

"Volgend jaar komt er een plug-in hybride versie met een range van 50 kilometer en een WLTP-uitstoot onder de 50 gram. Die hybride zal een sleutelrol spelen als ‘vervanger’ van de diesel. Eind 2019 stoppen we met de bestaande dieselversie die uit de vorige generatie is overgenomen. Nu is die nog te belangrijk, bijvoorbeeld vanwege een fiscale regeling in Frankrijk. Die loopt nog door tot eind volgend jaar."

Maakt de sedan een comeback?

"In zijn nieuwe dynamische vorm heeft hij zeker veel troefkaarten in handen, met name voor de zakelijke rijder. Bovendien: de mensen kunnen SUV’s ook gewoon een keer zat worden." (Rob van Ginneken)