Succes hier straalt af op de Aziatische markt. Als een van de laatst overgebleven zelfstandige volumemerken lieten de Japanners in België met een aantal workshops zien hoe dat de komende twee, drie jaar vorm krijgt. Ook letterlijk. Ze komen met strakker gelijnde designs en meerdere oplossingen voor elektrificatie van hun modellenlijn.

Een intrigerende ontwikkeling bij een merk dat glimlachend meldt dat alles wat ze kunnen bouwen al is verkocht. Voor tweederde in Amerika om precies te zijn. Europa is traditioneel klein in aantallen, doorgaans 40 duizend per jaar of iets meer, maar lijkt nu toch meer op de radar te komen. Ook voor autobedrijven een interessant gegeven.

Woordvoerder in Europa David Dello Stritto geeft er een vrolijke draai aan: "We hebben in Europa een marktaandeel van 0,3 procent. Dan kun je zeggen dat we klein zijn, maar ik zou ons merk liever een goed bewaard geheim noemen."

Getuige de internationale perspresentatie van de toekomstplannen wil Subaru dat ‘geheim’ nu toch gaarne bij een groter publiek bekend maken. Dat wil overigens niet zeggen dat ze hun karakteristieke ietwat eigenzinnig aanpak laten varen. Zaken als standaard vierwielaandrijving, de kenmerkende relatief grote boxermotoren zonder turbo, Lineartronic CVT-transmissie en hun eigen veiligheidstechniek op basis van het EyeSight stereocamerasysteem blijven met stip genoteerd staan.

Techniek speelt een belangrijke rol bij het vinden van nieuwe doelgroepen. Zo is er op het Japanse Hokaido-eiland vorig jaar een testfaciliteit geopend voor zelfrijdende autosystemen. Het accent ligt daarbij op verbeterde veiligheid.

Ontwikkelingstopman Atsushi Nakashima: "In de komende jaren zullen onze modellen op variaties van het nieuwe Subaru Global Platform worden gebouwd. Zoals nu al het geval is met de Impreza en XV. Belangrijk is dat daarbij in alle gevallen een vorm van elektrisch aandrijving in beeld komt."

Met volwaardige EV-oplossingen en 48 volt mild-hybrid systemen lijkt Subaru beter in staat om de bijzondere eisen van de Europese en met name ook de Nederlandse markt tegemoet te treden. Met dit jaar pas enkele honderden verkopen is het nu in feite een liefhebbersmerk. Met hondstrouwe rijders en een daarop afgestemd dealernetwerk. Showroomverkeer creëren zal met stip genoteerd staan. (Rob van Ginneken)