Kwart eeuw M3 van BMW: van racesucces tot verkoopsucces [filmpje]

In 1985 onthulde BMW een prototype van de M3, die speciaal was ontwikkeld voor de autosport. Voor de homologatie van de FIA moesten er vijfduizend exemplaren verkocht worden. Toen de auto, die was ontwikkeld door BMW-divisie Motorsport GmbH, het latere M GmbH, in 1986 in de autosport debuteerde, was dat het begin van een enorme reeks overwinningen in de racerij en de rallysport.

Vanaf het allereerste begin hebben de M-modellen menig autohart sneller doen slaan. De M3 was dan ook een onverwacht verkoopsucces. Van de eerste generatie (E30) werden tot eind 1991 achttienduizend exemplaren verkocht. Van de M-modellen van de tweede en derde generatie, respectievelijk de E36 en E46 werden 71 duizend en 85 duizend exemplaren verkocht. De laatste generatie, de E92, is nu al zo populair dat BMW niet aan de vraag kan voldoen.

Ook van de andere modellen van BMW heeft M GmbH sportieve varianten ontwikkeld. In 2007 stond de teller voor de divisie op driehonderdduizend auto’s. Daarnaast zijn er nog eens honderdvijftigduizend exemplaren uitgerust met een M-sportpakket. De nieuwste M3 is de GTS, een autosportversie van de huidige 3-Serie. Na zijn introductie eind vorig jaar meldden zich achthonderd potentiële kopers. De beperkte oplage van de M3 GTS bedraagt echter honderdvijfig stuks met een prijskaartje van 188 duizend euro. De eerste GTS is twee weken geleden afgeleverd aan zijn nieuwe eigenaar. In Nederland zijn drie exemplaren van de M3 GTS verkocht.

Kwart eeuw M3 van BMW: van racesucces tot verkoopsucces [filmpje] - Automobielmanagement.nl

Kwart eeuw M3 van BMW: van racesucces tot verkoopsucces [filmpje]

In 1985 onthulde BMW een prototype van de M3, die speciaal was ontwikkeld voor de autosport. Voor de homologatie van de FIA moesten er vijfduizend exemplaren verkocht worden. Toen de auto, die was ontwikkeld door BMW-divisie Motorsport GmbH, het latere M GmbH, in 1986 in de autosport debuteerde, was dat het begin van een enorme reeks overwinningen in de racerij en de rallysport.

Vanaf het allereerste begin hebben de M-modellen menig autohart sneller doen slaan. De M3 was dan ook een onverwacht verkoopsucces. Van de eerste generatie (E30) werden tot eind 1991 achttienduizend exemplaren verkocht. Van de M-modellen van de tweede en derde generatie, respectievelijk de E36 en E46 werden 71 duizend en 85 duizend exemplaren verkocht. De laatste generatie, de E92, is nu al zo populair dat BMW niet aan de vraag kan voldoen.

Ook van de andere modellen van BMW heeft M GmbH sportieve varianten ontwikkeld. In 2007 stond de teller voor de divisie op driehonderdduizend auto’s. Daarnaast zijn er nog eens honderdvijftigduizend exemplaren uitgerust met een M-sportpakket. De nieuwste M3 is de GTS, een autosportversie van de huidige 3-Serie. Na zijn introductie eind vorig jaar meldden zich achthonderd potentiële kopers. De beperkte oplage van de M3 GTS bedraagt echter honderdvijfig stuks met een prijskaartje van 188 duizend euro. De eerste GTS is twee weken geleden afgeleverd aan zijn nieuwe eigenaar. In Nederland zijn drie exemplaren van de M3 GTS verkocht.