Daarvoor is het geplande nieuwe instapmodel dat in 2013 op de markt komt cruciaal. Dat heeft Thomas Hajek, de baas van Maserati voor elf Europee landen, bevestigd in het Duitse tijdschrift Auto Motor und Sport. De vierdeurs sedan moet een afzet genereren van twintigduizend eenheden per jaar. Van de auto zou ook een hybride versie gemaakt worden. Dergelijke aantallen kan men niet bouwen in Modena, want daar is maar een capaciteit van tienduizend stuks. Daarom moet de kleine Maserati worden gebouwd in de fabriekshallen die men overnam van Bertone.

In de uitloopfase van de grote Quattroporte rekent men nog op een jaarafzet van vijftienhonderd stuks. Maar de nieuwe versie moet vanaf 2012 een afzet opleveren van acht- tot negenduizend stuks. Van de Gran Tourismo denkt Hajek dan nog 2,4 duizend eenheden af te zetten en van de Gran Cabrio nog ‘ns tweeduizend, samen 4,4 duizend. Maar dat zouden er door het vergrote dealernetwerk vijfduizend moeten kunnen worden.