Volgens de website Autointernationaal is het resultaat opvallend. Er was bijna twee jaar geen Alto beschikbaar, omdat de fabrikant twijfelde aan de crashbestendigheid van het vorige model. De Alto komt niet verder dan drie sterren omdat ESP niet standaard is en de bescherming van bestuurder en voorpassagier bij een frontale crash te wensen overlaat. Voetgangers echter brengen het er relatief goed van af als  een Alto hen schept.

Suzuki zegt dat door de veranderde testmethodes van EuroNCAP een vergelijking met in het verleden geteste concurrenten in het A-segment niet zuiver is. Ook zou veertig procent van de Nederlandse kopers een Alto met ESP bestellen. Verder testte EuroNCAP een uitvoering zonder gordijnairbags, terwijl in Nederland 96 procent een versie met zes airbags (waaronder twee gordijnhoofdairbags) koopt. Om het percentage Alto’s-Met-ESP omhoog te krijgen, zal deze accessoire per 1 juni a.s. als optie leverbaar worden op de instapuitvoering Base. Verder zou op niet al te lange termijn een verstevigde Alto komen waarin ook de overige zwakke punten zijn aangepakt.