De ‘Nano’ van het Britse merk, dat in handen is van een consortium van Koeweitse en Britse investeerders, gaat Cygnet heten. Het autootje is gebaseerd op de Toyota iQ. De kleine Aston Martin wordt door dagblad de Times opmerkelijk genoemd. "Zelfs de horloges van het automerk gaan vaak voor meer geld over de toonbank."

De opmerkelijke samenwerking voor de – zegt Aston Martin – "forenzenauto" is ontstaan in Duitsland. Op het circuit van Neurenberg in Duitsland deelde Aston Martin-baas Ulrich Bez garagefaciliteiten met Akio Toyoda. Toyota’s huidige baas en kleinzoon van de oprichter reed op het circuit rondjes met een Lexus. En van het een kwam het ander.

Volgens Ulrich Bez is het noodzakelijk voor Aston Martin om nieuwe wegen in te slaan, onder meer vanwege de strengere regels rond CO2-uitstoot. "Small is beautiful tegenwoordig", verklaart Ulrich Bez in de Times. "En we moeten wat nu de vraag naar sportauto’s ingestort is."

De fabriek denkt vier- tot vijfduizend Cygnets per jaar te kunnen bouwen. Nu bouwt Aston Martin zevenduizend auto’s per jaar. Even voor het beeld: Toyota maakt er duizend keer zoveel: zeven miljoen per jaar.