Toen was de lettercombinatie, die haast een soortnaam is geworden, bij de betreffende 2,5 liter dieselmotor nog goed voor 120 pk maar tegenwoordig hebben Turbo Diesel motoren met directe Inspuiting (waar de afkorting betrekking op heeft) geen moeite meer om de grens van 100 pk per liter te passeren. Een doorbraak wist de voor velen te dure Audi 100 2.5 TDI niet te forceren; die rol was weggelegd voor de Golf TDI. Dit model is bijna even mythisch geworden als zijn broer Golf GTI. Daarna wisten ook de andere merken van het Volkswagen concern met zeer aansprekend presterende modellen te komen, zoals de Seat Ibiza TDI en de Skoda Octavia RS TDI. Bij modellen met de badge ‘TDI’ ging het echter niet in alle gevallen om superieure prestaties. Soms durfde men het, vanwege het hoge specifieke vermogen van de direct ingespoten turbodieselmotoren, ook aan om een relatief kleine krachtbron in een groot model te monteren. Ook hier had Audi de primeur met de A6 1.9 TDI. Aanvankelijk waren de 3 letters op de badge zilver van kleur, maar voor sterkere modellen (dankzij een turbo met variabele turbogeometrie) introduceerde Volkswagen de rode ‘I’ (110 pk). En in het geval van de 150 pk versie van de 1,9 liter turbodiesel kreeg je zelfs drie rode letters.

Het Volkswagen concern zet TDI tegenwoordig meer en meer in om het gemiddelde verbruik te verlagen. Het recentste voorbeeld daarvan is de Polo Bluemotion, die over een 1.2 TDI dieselmotor beschikt van 75 pk en die slechts 87 gram CO2 uitstoot.

Bron: Autointernationaal